Κρυφό νέο χαράτσι 2,1 δις ευρώ στις μνημονιακές τροπολογίες

Σκληρότερα μνημονιακά μέτρα λαμβάνει η κυβέρνηση για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των δανειστών, καθώς στις τροπολογίες που κατέθεσε για την ψήφιση των προαπαιτούμενων, πέραν της παράτασης του παγώματος των συντάξεων, προβλέπεται και πρόωρη επιβολή της μείωσης του αφορολόγητου!

Από σήμερα το πρωί ξεκίνησε η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής που καλείται να ψηφίσει όλα τα μέτρα που εντάσσονται σε κύρωση συμφωνίας για την Αλιεία(!), ανάμεσα στα οποία είναι το πάγωμα των συντάξεων μέχρι το 2023 και η εφαρμογή του αφορολόγητου, το οποίο αρχικά προβλεπόταν να ισχύσει από το 2020.

Οι δύο παραπάνω τροπολογίες κρύβουν έξτρα «χαράτσι» 2,17 δισ. ευρώ καθώς ενισχύεται το ενδεχόμενο επιβολής από το 2019 αντί του 2020 η μείωση του αφορολογήτου (που σημαίνει επιπλέον έσοδα 1,92 δισ. ευρώ σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) και σταματούν οι αυξήσεις των συντάξεων που θα έρχονταν από το 2022 (με κόστος 250 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ).

Η επέκταση ως το 2023 για το «πάγωμα» των συντάξεων, μάλιστα, έχει προσδοκώμενο όφελος όχι 90 εκατ. ευρώ όπως διέρρεαν την Τετάρτη κυβερνητικές πηγές, αλλά 250 εκατ. Ευρώ, σύμφωαν με την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας!

Αξίζει να αναφερθεί ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο με έκθεσή του – με την οποία συνοδεύει την τροπολογία αποτελεί δριμύ κατηγορώ κατά των μέτρων!

Το πρώτο “χτύπημα” στοχεύει στην αλλαγή της διάταξης, που ψηφίστηκε μόλις το Μάιο και προέβλεπε το «πάγωμα» των συντάξεων ως το τέλος του 2021, δηλαδή ως το τέλος του Μεσοπρόθεσμου.

«Η προτεινόμενη δεύτερη μετάθεση της έναρξης εφαρμογής των έννομων αποτελεσμάτων της διάταξης σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός μηνός από την έναρξη ισχύος της προηγούμενης τροποποιητικής διάταξης, καταδεικνύει τόσο την αστοχία της προηγούμενης ρύθμισης όσο και την έλλειψη ενός σταθερού και μακρόπνοου σχεδιασμού αναφορικά με τις καταβαλλόμενες από το Δημόσιο συντάξεις» τονίζει χαρακτηριστικά η Έκθεση, βάζοντας στη συνέχεια στο στόχαστρο την ανεπαρκή αιτιολόγηση της νέας αλλαγής.

«Στην οικεία αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την υπό τροποποίηση διάταξη δεν αιτιολογείται επαρκώς η συγκεκριμένη χρονική μετάθεση, καθώς και οι επιπτώσεις της επί της βαρυνόμενης κατηγορίας πολιτών», είναι η συγκεκριμένη αιχμή, ενώ σημειώνεται ότι η εξοικονόμηση των 250 εκατ. ευρώ προς διάθεση τους για μέτρα κοινωνικής προστασίας δεν δικαιολογεί την αντίστοιχη αθροιστική παρέμβαση στη συνταξιοδοτική δαπάνη της συγκεκριμένης κατηγορίας πολιτών έναντι άλλων εναλλακτικών επιλογών.

Ενστάσεις εγείρει το ΕΣ και για το χρονικό ορίζοντα του «ξεπαγώματος», καθώς επισημαίνει ότι «η νέα αυτή παρέκταση της έναρξης εφαρμογής της διάταξης σε απώτερο χρονικό σημείο (ήτοι πλέον της πενταετίας) καθιστά αδύνατη τη διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης από την Ολομέλεια του Δικαστηρίου αναφορικώς με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας συνταξιούχων», παραπέμποντας στην ανάλογη κριτική της Ολομέλειας στις 8 Μαΐου.

Συνολικά η κυβέρνηση κατέθεσε – εκπρόθεσμα – 5 τροπολογίες εμβόλιμες στο άσχετο νομοσχέδιο «Κύρωση της τροποποιημένης συμφωνίας για την Ιδρυση της Γενικής Επιτροπής Αλιείας για τη Μεσόγειο».

Η μια αφορά την παράταση του παγώματος στις αυξήσεις συντάξεων μέχρι και την 1/1/2023. Η προηγούμενη διάταξη προέβλεπε πάγωμα μέχρι 1/1/2022. Ενδιαφέρον έχει ότι η κυβέρνηση συνοδεύει την τροπολογία με πολυσέλιδη αιτιολογική έκθεση με την οποία επιχειρεί να δικαιολογήσει την παράταση κατά ένα χρόνο.

Η δεύτερη τροπολογία αφορά στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, η τρίτη το αφορολόγητο, η τέταρτη τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και η πέμπτη τη χρηματοδότηση των κομμάτων και των υποψηφίων.