F-16 Viper: Αναλυτικά η συμφωνία αναβάθμισης και η αλλαγή ισορροπίας στο Αιγαίο

336

Η ενσωμάτωση αυτών των νέων τεχνολογιών καθιστά το Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced ως το πλέον προηγμένο 4ης γενιάς αεροσκάφος με radar AESA.

Οι συζητήσεις για την αναβάθμιση των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας ξεκίνησαν με καθυστέρηση το 2008. Από τότε χρειάστηκε να περάσουν οκτώ ΥΕΘΑ και άλλοι τόσοι Α/ΓΕΑ για να φθάσουμε στη σημερινή απόφαση του ΚΥΣΕΑ.

Το 2008 η ΠΑ ζήτησε από την κατασκευάστρια εταιρεία των Α/Φ F-16, Lockheed Martin Aeronautics, στοιχεία κόστους και διαθεσιμότητας (P&A Data) για την αναβάθμιση του στόλου των F-16.

Όλα αυτά τα χρόνια (από το 2008) η ΠΑ επεξεργάσθηκε τα τεχνικά και προγραμματικά στοιχεία της αναβάθμισης τόσο με την κατασκευάστρια εταιρεία LM Aeronautics, όσο και με δύο άλλες αμερικανικές εταιρείες την BAE US και την Boeing.

Η επεξεργασία αυτή, κατέληξε σε πρώτη φάση το 2012 στην παγιοποίηση της τότε επιθυμητής διαμόρφωσης με βάση την πρόταση της κατασκευάστριας εταιρείας.

Παρόλα αυτά η τότε πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην τελική απόφαση και το πρόγραμμα πάγωσε.

Η καθυστέρηση αυτή δημιούργησε νέα δεδομένα στο πρόγραμμα, καθόσον από το 2013 και μετά η USAF και άλλοι χρήστες παγκοσμίως προχώρησαν στην υιοθέτηση μιας νέας διαμόρφωσης που στηρίζεται σε αυτήν των Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced του Αράξου, προσθέτοντας όμως τη δυνατότητα ενσωμάτωσης radar νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), καθώς και νέας αρχιτεκτονικής μεταφοράς δεδομένων μεταξύ των συστημάτων και των αισθητήρων του αεροσκάφους.

Η ενσωμάτωση αυτών των νέων τεχνολογιών καθιστά το Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced ως το πλέον προηγμένο 4ης γενιάς αεροσκάφος με radar AESA.

Τον Μάιο του 2014, η ΠΑ ξεκίνησε από την αρχή τις διαδικασίες για την ανάδειξη του αναδόχου για το πρόγραμμα, με τρεις υποψήφιες εταιρείες (LM Aeronautics, BAE και Boeing), οι οποίες παρουσίασαν τις προτάσεις τους στην ΠΑ. Οι προτάσεις αυτές αξιολογήθηκαν από ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων της ΠΑ που κατέληξε ότι ο κατασκευαστής των αεροσκαφών είναι η μοναδική εταιρεία που μπορεί να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης, καθόσον προσφέρει την βέλτιστη επιχειρησιακή λύση που θα ικανοποιήσει πλήρως όλες τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της ΠΑ και μάλιστα με το ελάχιστο δυνατό ρίσκο. Η καθυστέρηση τελικά στη λήψη απόφασης είχε και ένα κέρδος για την ΠΑ, την ενσωμάτωση του νέου radar AESA.

Κάπως έτσι φθάσαμε στην απόφαση για ενεργοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού από τη σημερινή κυβέρνηση. Απόφαση που είχαν ανακοινώσει από κοινού Τραμπ και Τσίπρας.

Σύμφωνα με πηγές του Πενταγώνου, το συνολικό κόστος της συμφωνίας θα φτάσει στο 1,5 δισ. δολάρια (περίπου 1,1 δισ. ευρώ) και ορισμένες από τις οικονομικές πτυχές του προβλέπουν τα εξής:

-Η πρώτη δόση θα ανέλθει σε 40 με 50 εκατ. ευρώ

-Έως το 2021 η ετησία δόση δεν θα υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ περίπου, λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων

-Η ολοκλήρωση προγράμματος του πρώτου αεροσκάφους θα διαρκέσει 22 μήνες, με ορίζοντα επιστροφής στην Ελλάδα το 2020-2021

-Έπειτα θα υπάρξει γραμμή παραγωγής στην ΕΑΒ και ολοκλήρωση των εργασιών και των 85 μαχητικών έως το 2028

Τι προβλέπει ο εκσυγχρονισμός:

Αναβάθμιση των F-16 στη διαμόρφωση V, προσαρμοσμένη μάλιστα στις ειδικές απαιτήσεις της ΠΑ,η οποία παρέχει βελτιωμένες δυνατότητες αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους αφού ενσωματώνει όλους τους σύγχρονους αισθητήρες και συστήματα:
Ραντάρ ενεργούς ηλεκτρονικής σάρωσης (Radar AESA) με νέες λειτουργίες:
Ανίχνευση και παρακολούθηση κινουμένων στόχων σε επιφάνεια και έδαφος ταυτόχρονα
Synthetic Aperture Radar (SAR) χαρτογράφηση του εδάφους,
Βελτίωση αναζήτησης και ανίχνευσης στόχων αέρος-αέρος και αέρος εδάφους
Βελτιωμένη εμβέλεια ανίχνευσης
Αυξημένη ηλεκτρονική προστασία από παρεμβολές
Eξελιγμένος κεντρικός υπολογιστής
Νέα εξελιγμένα Συστήματα επικοινωνιών και μεταφοράς δεδομένων (LINK 16)
Νέα έξυπνα και προηγμένα όπλα
Νέους αισθητήρες

Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναβάθμισης αφενός επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή ομοιοτυπία στον στόλο της ΠΑ, με αποτέλεσμα την σημαντική μείωση του κόστους συντήρησης σε βάθος δεκαετιών και αφετέρου η μεγιστοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των μαχητικών μας για να ανταποκριθούν επιτυχώς σε νέες απειλές.

Το ΥΠΕΘΑ έχει ζητήσει ελληνική προστιθέμενη αξία στην υλοποίηση του προγράμματος. Η τοποθέτηση των Kits αναβάθμισης θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ.
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο επιθυμεί την ανάπτυξη δυνατοτήτων και σε άλλες εγχώριες αμυντικές βιομηχανίες πλην ΕΑΒ, την μεταφορά τεχνογνωσίας και την προώθηση και υποστήριξη της ΕΑΒ για την ανάληψη εργασιών αναβάθμισης Α/Φ F-16 άλλων χωρών. Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί στην περίπτωση που το Υπουργείο προχωρήσει στην πώληση μέρους ή του συνόλου των πρώτων F-16 (Block 30) του 1989 σε φιλικές τρίτες χώρες, με την συνεργασία της αμερικανικής κυβέρνησης.

Η αναβάθμιση του στόλου των F-16 θα προσδώσει στην ΠΑ τις αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες που χρειάζεται σήμερα, ενώ συγχρόνως θα της δώσει τον απαραίτητο χρόνο να σχεδιάσει τα μελλοντικά της εξοπλιστικά προγράμματα.

Πηγή: militaire.gr, Πρώτο Θέμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Εκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ – Εγκρίθηκε ομόφωνα η αναβάθμιση των F-16

Πάιατ για απόφαση ΚΥΣΕΑ: Πολύ μεγάλη ημέρα για την Ελλάδα

Καμμένος για την συμφωνία αναβάθμισης των F-16: «Μεγάλη ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία»