Ανοίγει η υπόγεια ανασκαφή στο Μουσείο της Ακρόπολης για τα 10 χρόνια λειτουργίας του

52

Με μια σειρά εκδηλώσεων ποικίλου χαρακτήρα, αλλά κυρίως με το άνοιγμα της ανασκαφής στο -1 επίπεδο, το Μουσείο Ακρόπολης γιορτάζει τα δέκα χρόνια λειτουργίας του, που συμπληρώνονται στις 20 Ιουνίου 2019. Ένα μουσείο που αγαπήθηκε και συνεχίζει να κερδίζει τις εντυπώσεις, όπως δείχνουν οι 14.500.000 επισκέπτες, Έλληνες και ξένοι, που μέχρι στιγμής έχουν χαρεί τα εκθέματά του όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και οι διεθνείς αναγνωρίσεις που το κατατάσσουν στα δέκα (ή και στα πέντε όπως έκανε πρόσφατα το ICOM) καλύτερα μουσεία στον κόσμο.

Ο εορτασμός θα γίνει «μ’ έναν απλό και φιλικό τρόπο», δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, κατά τη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του ιδρύματος, όπου παρουσιάστηκαν τόσο οι επετειακές εκδηλώσεις όσο και τα πεπραγμένα του ιδρύματος. Επιπλέον, οι δημοσιογράφοι που παραβρέθηκαν είχαν την ευχάριστη εμπειρία να παραβρεθούν στην ανασκαφή του μουσείου, η οποία από τις 21 Ιουνίου θα είναι επισκέψιμη για το κοινό με το εισιτήριο της γενικής εισόδου.

Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 10 ως τις 20 Ιουνίου. Την αρχή θα κάνει η περιοδική φωτογραφική έκθεση «Σμίλη και Μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης», που οργανώθηκε από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΕΣΜΑ) και την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ). «Η επίσκεψη στη φωτογραφική αυτή έκθεση μας ανοίγει τα μάτια σε έναν κόσμο που οι περισσότεροι δεν έχουμε δει: Στους τεχνίτες και εργαζόμενους, που σαν εναέριες μορφές αιωρούνται στις σκαλωσιές, κάνουν έργα που δεν μπορούμε να φανταστούμε, χρησιμοποιούν μεθόδους παραδοσιακές, ωστόσο εξαιρετικά αποτελεσματικές, που θυμίζουν κάποιες στιγμές αυτούς που κατασκεύασαν τον Παρθενώνα πριν από δυόμισι χρόνια, συγχρόνως όμως έχουν και εφαρμογές εντελώς σύγχρονης τεχνολογίας», σημείωσε ο κ. Παντερμαλής για την έκθεση που έχει αφιερωθεί στον αείμνηστο Χαράλαμπο Μπούρα, επί σειρά ετών πρόεδρο της ΕΣΜΑ και μέλος του ΔΣ του Μουσείου Ακρόπολης. Η έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 11 Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου 2019, παρουσιάζεται στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στο ισόγειο του μουσείου με ελεύθερη είσοδο για τους επισκέπτες.

Την Πέμπτη 13 Ιουνίου, στις 7 μμ., στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης ο καθηγητής Τζοβάνι Βέρι θα δώσει διάλεξη για την πολυχρωμία των γλυπτών του Παρθενώνα, που αποτελεί αντικείμενο έντονης ακαδημαϊκής έρευνας. «Ένα από τα τελευταία επιτεύγματα του καθηγητή Βέρι σχετίζεται με τα γλυπτά του Παρθενώνα. Ως τώρα δεν μπόρεσε να δει κανείς τις διακοσμητικές ζώνες στα υφάσματα των μορφών του ανατολικού αετώματος του Παρθενώνα. Νομίζω ότι είναι κάτι που θα αποτελέσει μια αποκάλυψη και θα μας φέρει πιο κοντά στα αυθεντικά χρώματα και στην αυθεντική τυπολογία της πολυχρωμίας των γλυπτών του Παρθενώνα. Δεν είναι απλώς γλυπτά. Είναι γλυπτά στα οποία απεικονίζονται κεντημένα ρούχα», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης.

Την Τρίτη 18 Ιουνίου το μεσημέρι θα παρουσιαστεί το γωνιακό κτίριο επί των οδών Μητσαίων και Χατζηχρήστου, το οποίο συντηρήθηκε και θα στεγάσει 5.500 βιβλία που κληροδότησε ο σπουδαίος αρχαιολόγος και ερευνητής Γιώργος Δεσπίνης, «ο οποίος δούλεψε επί χρόνια στην Ακρόπολη, ανακάλυψε πάρα πολλά έργα σε θραύσματα και τα αποκατέστησε. Είχε μια βιβλιοθήκη που είναι σχεδόν εξειδικευμένη στην κλασική γλυπτική κι έτσι το μουσείο θα έχει ένα εργαλείο που το έχει ανάγκη, θα δίνει, όμως, και τη δυνατότητα σε μελετητές, φοιτητές και σε όσους έχουν ειδικά ενδιαφέροντα να πληροφορούνται και να μαθαίνουν από τα βιβλία της», συμπλήρωσε ο κ. Παντερμαλής.

Την Τετάρτη στις 19 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ, οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στον προαύλιο χώρο μια μοναδική ορχηστρική συναυλία υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Ξαρχάκου με οκταμελή ορχήστρα από διακεκριμένους Έλληνες σολίστ. Θα ακουστούν γνωστά μουσικά έργα του ίδιου, καθώς και των Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Μάρκου Βαμβακάρη και Μάνου Χατζιδάκι. Τη βραδιά αυτή το μουσείο θα λειτουργήσει με εκτεταμένο ωράριο από τις 8 μμ. ως τις 12 τα μεσάνυχτα, με ελεύθερη είσοδο τις συγκεκριμένες ώρες. Την Πέμπτη 20 Ιουνίου, ημέρα των γενεθλίων του μουσείου, η είσοδος στους εκθεσιακούς χώρους της μόνιμης συλλογής θα είναι ελεύθερη για το κοινό από τις 8 πμ. ως τις 8 μμ.

Ανασκαφή

Την Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019 θα γίνουν τα επίσημα θυρανοίξια της ανασκαφής. «Ουσιαστικά θα ανοίξει ένας νέος όροφος του μουσείου, ο οποίος θα δίνει πληροφορίες για την καθημερινή ζωή των αρχαίων Αθηναίων στη σκιά της Ακρόπολης», επισήμανε ο καθηγητής. Πρόκειται για ανεσκαμμένη έκταση 4.000 τ.μ. με σπίτια, εργαστήρια, λουτρά και δρόμους μιας αρχαίας αθηναϊκής γειτονίας με διάρκεια ζωής από τα κλασικά ως τα βυζαντινά χρόνια. Ειδικές πινακίδες θα πληροφορούν για τα σημαντικότερα από τα κτίρια των οποίων τα κατάλοιπα σώζονται, ενώ οι επισκέπτες θα μπορούν να βλέπουν πανοραμικά το μεγαλύτερο μέρος του εντυπωσιακού αρχιτεκτονικού παλίμψηστου της ανασκαφής ακολουθώντας μια διαδρομή σχήματος Π, περπατώντας όχι πάνω στα αρχαία, αλλά σε έναν μεταλλικό διάδρομο με κιγκλίδωμα.

Σε περίπου έναν χρόνο από τώρα θα τοποθετηθεί και η μεγάλη προθήκη μήκους περίπου 36 μ., όπου θα εκτίθενται περισσότερα από 1.000 κινητά ευρήματα, τα οποία θα διακρίνονται σε θεματικές κατηγορίες. Επιπλέον, θα υπάρξει ένας εκθεσιακός χώρος με γλυπτά και ψηφιδωτά, καθώς και άλλα σημαντικά εκθέματα. «Η καινοτομία είναι ότι εμείς αντιλαμβανόμαστε την ανασκαφή ως ένα έκθεμα και ως ένα όροφο του μουσείου. Έχει δηλαδή ενταχθεί στην αρχιτεκτονική του μουσείου», τόνισε ο κ. Παντερμαλής.

Πεπραγμένα

Ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης αναφέρθηκε επίσης σε κάποια ειδικά θέματα μουσειολογικής πολιτικής που «μας απασχόλησαν αυτά τα δέκα χρόνια», όπως η συνέχιση της προβολής του πρώτου Παρθενώνα, του αρχαϊκού ναού ή Εκατόμπεδου. «Δεν είναι απολύτως σαφές ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν δυο πλήρεις Ακροπόλεις, μια της αρχαϊκής και μια της κλασικής εποχής. Γνωρίζουμε την Ακρόπολη της κλασικής εποχής, αλλά δεν συνειδητοποιούμε ότι οι Κόρες, τα αρχιτεκτονικά γλυπτά και τα μέλη από την αρχαϊκή εποχή είναι από την αρχαϊκή Ακρόπολη», τόνισε ο κ. Παντερμαλής, επισημαίνοντας ότι «κατά την κρίση ορισμένων και τη δική μου προσωπικά, η κλασική δεν θα μπορούσε να έχει υπάρξει αν δεν είχε προηγηθεί η αρχαϊκή». Παράλληλα, πληροφόρησε, ότι στην αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης έχουν προστεθεί κάποια νέα εκθέματα: Ωραίες διακοσμημένες σίμες (υδρορροές) από την κεράμωση, ένα κιονόκρανο του αρχαϊκού ναού (φιλική παραχώρηση από την ΥΣΜΑ), καθώς και μια εντυπωσιακή τρίγλυφο, αποκατεστημένη και ολοκληρωμένη. «Θα συνεχίσουμε και με τον δεύτερο αρχαίο ναό που ήταν στην Ακρόπολη, ο οποίος ήταν σε κάποιο βαθμό πρόδρομος του Ερεχθείου», συμπλήρωσε ο καθηγητής.

Γλυπτά Παρθενώνα

Ως προς τα γλυπτά του Παρθενώνα, κεντρικός άξονας του ιδρύματος, το Μουσείο Ακρόπολης συνεχίζει την έρευνα των περιπετειών κάθε θραύσματος και γλυπτού. Πρόκειται για «μικρές ιστορίες οι οποίες έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και επιστημονικό, διότι έτσι αντιλαμβάνεται κανείς πόσο σημασία έχει η επανένωση. Γιατί είναι άλλο πράγμα να μιλάς για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα γενικά κι άλλο να εξηγείς ότι εάν το σύμπλεγμα του Κέκροπα και της Κόρης αποκτήσει και το σώμα του φιδιού το οποίο βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, τότε ο μύθος γίνεται αμέσως αντιληπτός. Το “κλειδί” με το οποίο διαβάζονται αυτές οι δυο μορφές είναι αυτό το τεράστιο φίδι, το οποίο δεν σημαίνει απολύτως τίποτα στην προθήκη του Βρετανικού Μουσείου, ενώ εδώ θα άνοιγε το θέμα της ερμηνείας αυτού του σπουδαίου συμπλέγματος από το δυτικό αέτωμα», υπογράμμισε ο κ. Παντερμαλής.

«Τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν μια τεράστια ακτινοβολία κι έχουν να πουν πάρα πολλά ακόμα και στον επισκέπτη που δεν έχει κλασική παιδεία», τόνισε ο καθηγητής, ενημερώνοντας ότι στην περιοχή της δυτικής ζωφόρου (στην αίθουσα του Παρθενώνα στον τρίτο όροφο), έχει κατασκευαστεί μια ειδική μεταλλική εξέδρα για άμεση κοντινή θέαση ενός τμήματός της. Πρόκειται «ίσως για ένα από τα πιο σημαντικά στη δυτική πλευρά, όπου κανείς μπορεί να δει όχι μόνο τις σπουδαίες τεχνικές λεπτομέρειες των χάλκινων πρόσθετων στοιχείων που είχαν οι μορφές, αλλά και τη μαεστρία με την οποία δουλεύτηκαν, ώστε να κατανοήσει γιατί είναι τόσο σπουδαία αυτά τα γλυπτά», δήλωσε ο κ. Παντερμαλής.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ