«Η διαδικασία αποκατάστασης των μισθών, ξεκινάει εντός του Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019 όπου θα έχουμε την αύξηση του κατώτατου και την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού», τόνισε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου μιλώντας Στο Κόκκινο και το Στάθη Σχινά.
Η διαδικασία αποκαταστάσης περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες. Την συμβολή από τους διάφορους επιστημονικούς φορείς σε σχέση με την επίπτωση που θα έχει η αύξηση του μισθού σε διάφορα μεγέθη της οικονομίας. Έπεται ένας εκτεταμένος κοινωνικός διάλογος που είναι αναγκαίος και στο τέλος θα καταλήξουμε σε μια υπουργική απόφαση η οποία θα αυξάνει τον κατώτατο μισθό.
Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα γίνει ταυτόχρονα με την κατάργηση του υποκατώτατου. Για εμάς η ύπαρξη του υποκατώτατου μισθού αποτελεί μια ακραία ρατσιστική διάκριση που έφερε τους νέους για την ίδια ακριβώς δουλειά να πληρώνονται με λιγότερα χρήματα και αυτή η διάταξη του νόμου είναι αντισυνταγματική και δεν είχε καμία οικονομική θετική απήχηση, όπως είχαν υποστηρίξει στο παρελθόν οι κύριοι της Ν.Δ.
Πώς θα γίνει η αύξηση
Όταν τελειώσει η τετράμηνη διαδικασία θα αποφασιστεί το πόση θα είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού. Η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων θα εισηγηθεί την αύξηση του μισθού στον υπουργό Εργασίας και επομένως δεν μπορούμε να προκαταβάλουμε το αποτέλεσμα του διαλόγου.
Η διαδικασία προβλέπει ότι θα τηρείται κάθε χρονιά. Άρα η αύξηση θα γίνει στις αρχές του 2019 και έκτοτε θα τηρείται η ίδια διαδικασία ανάλογα με τα δεδομένα. Αντίστοιχη διαδικασία εφαρμόζεται και στην Πορτογαλία όπου επίσης έχουμε έναν μόνιμο μηχανισμό εξέτασης των οικονομικών δεικτών που σχετίζονται με τον κατώτατο μισθό και εφαρμογής του κάθε χρονιά. Αυτό προβλέπεται και στο ελληνικό σύστημα.
Ταυτόχρονα με την αύξηση του κατώτατου θα καταργηθεί ο υποκατώτατος
Για την επιδότηση των θέσεων εργασίας των νέων κάτω των 25 ετών
Ο Πρωθυπουργός περιέγραψε ένα συνολικό πακέτο μέτρων παρεμβάσεων για την υποστήριξη της εργασίας των νέων και καταπολέμησης του brain drain. Αυτή η επιδότηση των νέων κάτω των 25 ετών θα ισχύει για δύο χρόνια, θα ξεκινήσει και αυτό την 1/1/2019 και θα έχει αυτή τη μεταβατική διάσταση ελάφρυνσης προκειμένου να δημιουργηθούν κίνητρα για την εργασία των νέων. Όπως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός θα είναι μια μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% για το 2019 και για το 2020 θα είναι μηδενισμός των εισφορών. Άρα η επιδότηση θα είναι κατά 100%.
Εάν υπάρξουν απολύσεις μετά την ανακοίνωση των συγκεκριμένων μέτρων υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης από το Υπουργείο Εργασίας;
Πάντα μπορούμε να βάζουμε δικλείδες, ιδίως όταν αυτό γίνεται με την μορφή των προγραμμάτων. Οπότε να μην ανησυχούν οι εργαζόμενοι.
Με θετικό τρόπο αντιμετώπισαν οι κοινωνικοί φορείς το θέμα του κατώτατου μισθού. Αλλά υπήρξε αντίδραση από τον ΣΕΒ. Το υπουργείο σχολιάζει αυτές τις αντιδράσεις;
Aπό πλευράς του ΣΕΒ έχει εκφραστεί εδώ και πάρα πολύ καιρό μια σαφής γραμμή για τα εργασιακά, με την οποία η κυβέρνηση βρίσκεται σε αντίθεση. Είναι μια συνολική άποψη η οποία υπηρετεί μια αντίληψη που λέει ότι για να αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία θα πρέπει να συμπιεστεί κι άλλο το μισθολογικό κόστος αλλά και μια σειρά από δεδομένα εργασιακά δικαιώματα, παρόλο που εφαρμόστηκε όμως αυτή η αντίληψη την περίοδο 2010-2014, αποδείχθηκε ότι είχε ολέθρια κοινωνικά και οικονομικά αποτελέσματα.
Ο ΣΕΒ έχει πει πάρα πολύ καθαρά, ότι το τρίπτυχο της αρχής της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης καθώς και η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής των εργαζομένων στη διαιτησία, το οποίο πλέον διασφαλίσαμε, είναι ένα καταστροφικό τρίπτυχο που δεν διασφαλίζει την ανάπτυξη. Αυτό που έχει αποδειχθεί από τα πράγματα είναι ότι την περίοδο 2010-2014 που είναι η περίοδος της μεγάλης απορρύθμισης εκτινάχθηκε η ανεργία σε θηριώδη νούμερα, στο 28%, είναι η περίοδος που συνοδεύθηκε από μια μεγάλη ύφεση και συγκρούεται με την αντίληψη της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.
Η ανάπτυξη επιτυγχάνεται, κατά την αντίληψη τη δική μας, μέσα από την ενίσχυση της παραγωγικότητας της εργασίας, δηλαδή την ενίσχυση της διαπραγματευτικής δυνατότητας των εργαζομένων αλλά και του διαθέσιμου εισοδήματος του εργαζόμενου.
Η προστασία της εργασίας είναι προϋπόθεση της ανάπτυξης, δεν είναι το αποτέλεσμα.
Η επεκτασιμότητα των συμβάσεων και η ευνοϊκότερη ρύθμιση. Υπάρχουν και σε αυτό το θέμα έντονες αντιδράσεις.
Αυτή τη στιγμή, στο υπουργείο Εργασίας εν ισχύ συλλογικές συμβάσεις είναι περίπου είκοσι. Οι έξι από αυτές πληρούν τις προυποθέσεις και επεκτάθηκαν και καλύπτουν περίπου 90.000 εργαζόμενους. Για τις υπόλοιπες 14 συμβάσεις εξετάζουμε τις προυποθέσεις προκειμένου να επεκταθούν και αυτές.
Εννοείται πως στο εξής, θα περιμένουμε άνοδος των συμβάσεων που υπογράφονται. Πριν την περίοδο του 2012, οπότε και πάγωσαν οι αρχές των συλλογικών διαπραγματεύσεων υπήρχε μια πολύ μεγάλη κινητικότητα υπογραφής συλλογικών συμβάσεων από ότι μετά. Από το 2012 και μετά είχαμε μια συντριπτική πτώση υπογραφής συλλογικών συμβάσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι εκείνοι οι εργοδότες που αντιτίθενται στην επέκταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας ουσιαστικά λένε ότι θα πρέπει ο μισθός και τα εργασιακά δικαιώματα να είναι το πεδίο που θα γίνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων. Διότι διαφορετικά δεν έχουν κανέναν λόγο να αντιτίθενται στην επέκταση των συλλογικών συμβάσεων. Αυτό δημιουργεί έναν ανταγωνισμό προς τα κάτω, δηλαδή συμπίεσης των εργασιακών δικαιωμάτων και είναι προς τιμήν των εργοδοτικών οργανώσεων -πλην του ΣΕΒ- που υποστηρίζουν τη θέση της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων.
Δημιουργούνται πλέον οι προϋποθέσεις και για την εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας. Περιμένετε να υπάρχουν κινήσεις;
Οι εθνικές συλλογικές συμβάσεις θα εξακολουθήσουν όπως ακριβώς το προηγούμενο διάστημα, αφού αυτή η στιγμή σε ότι αφορά τον κατώτατο μισθό είμαστε σε νέα θεσμική διαδικασία του κράτους που δίνει πολύ μεγάλο ρόλο στον κοινωνικό διάλογο αλλά δεν εξαρτάται αποκλειστικά από την απόλυτη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων. Για να το πω πιο καθαρά, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα προχωρήσει ακόμα και αν στο τέλος της μέρας κάποιος από τους κοινωνικούς φορείς δε συμφωνεί.
Για τις συντάξεις. Πότε περιμένετε να υπάρξει μια εικόνα για το θέμα;
Ο πρωθυπουργός επανέλαβε αυτό που έχουμε πει αρκετές φορές. Δηλαδή για το ζήτημα των απομειώσεων της προσωπικής διαφοράς για το 2019, συνιστά ένα μέτρο που δεν είναι αναγκαίο ούτε δημοσιονομικά ούτε διαρθρωτικά. Είναι ένα μέτρο που δεν συμβάλλει στην οικονομία. Επειδή είναι ένα μέτρο που έχει νομοθετηθεί θα πρέπει να υπάρξει ένας διάλογος με τους θεσμούς. Θεωρώ ότι έχει διαμορφωθεί ένα κλίμα συναίνεσης πολιτικής και περί τα μέσα Οκτωβρίου θα έχουμε ένα αποτέλεσμα θετικό.
Διαβάστε, επίσης: Μίχαλος από ΔΕΘ: Εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας -Όλη η ομιλία