«Σκοτσέζικο ντους» θα είναι μάλλον για την Ελλάδα το Eurogroup της 3ης Δεκεμβρίου αφού θα πάρει μεν την επίσημη έγκριση για τις συντάξεις αλλά θα ακούσει και προειδοποιήσεις να μην διολισθήσει σε «εκλογικό κύκλο» με αθρόες προσλήψεις και αυξήσεις μισθών και να προχωρήσει ταχύτερα τα «κόκκινα» δάνεια και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Οι καθυστερήσεις όπως αναφέρει δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου και τα σημεία στα οποία η Ελλάδα αν δεν προσέξει μπορεί να επιστρέψει στην προ της κρίσης κατάσταση συζητήθηκαν και στη συνεδρίαση της ομάδας εργασίας της ευρωζώνης (EWG) όπου συζητήθηκε η πρώτη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας.
Παρά τη γενική ικανοποίηση ότι η Ελλάδα επιτυγχάνει και υπεραποδίδει σε ό,τι αφορά στο δημοσιονομικό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και το 2019, ακούστηκαν και οι φωνές που ζητούσαν την προώθηση μεταρρυθμίσεων.
Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ξεκίνησε να γράφεται από τα μέσα Σεπτεμβρίου και ολοκληρώθηκε πριν από 15 ημέρες, περιείχε πέντε αυστηρές επισημάνσεις σε θέματα στα οποία η Ελλάδα θεωρείται ότι έχει μείνει πίσω στις δεσμεύσεις της Συγκεκριμένα:
1. Στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου: Η έκθεση της Επιτροπής σημειώνει ότι υπάρχει ακόμη ένα ποσό 1,1 δισ. ευρώ, το οποίο ενώ ήταν συμφωνημένο να έχει φτάσει στους δικαιούχους (προμηθευτές Δημοσίου, επιστροφές φόρου, συντάξεις) βρίσκεται σε εκκρμεμότητα καθώς το ΥΠΟΙΚ έχει ενταλματοποιήσει το ποσό προς τους αρμόδιους φορείς αλλά αυτοί δεν το έχουν αποδώσει ακόμη στους
τελικούς δικαιούχους.
Το θέμα είναι ψηλά στην ατζέντα της Επιτροπής δεδομένου ότι η Ελλάδα είχε δανειστεί 6,2 δισ. ευρώ από το δάνειο του ESM για την αποπληρωμή του υπολοίπου ληξιπρόθεσμών οφειλών ύψους 7,3 δισ. ευρώ, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη. Ταυτόχρονα με τις καθυστερήσεις, συσσωρεύονται νέες οφειλές με καθυστέρηση πάνω από 90 ημέρες
2. Στα «κόκκινα» δάνεια: Στην εκκαθάριση των «κόκκινων» δανείων παρότι οι στόχοι για τη μείωση επιτυγχάνονται, οι τράπεζες θα πρέπει να επιταχύνουν τις προσπάθειές τους με τη βοήθεια και του ελληνικού Δημοσίου. Στην έκθεση διαφαίνεται μια ανησυχία των τεχνοκρατών σχετικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να διατηρήσει την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Σημειώνεται ότι οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν δώσει κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την παράταση του νόμου Κατσέλη -Σταθάκη ενώ σε κάθε περίπτωση θα πρέπει το σχέδιο που θα υποβληθεί να λαμβάνει υπ’ όψιν του τρεις προϋποθέσεις:
* Να κλείνει το δρόμο σε νέους στρατηγικούς κακοπληρωτές
* Να απευθύνεται στους πραγματικά οικονομικά αδύναμους
* Να έχει κατά νου την επιτακτική ανάγκη μείωσης των «κόκκινων» δανείων και επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στις τράπεζες
3. Στις αλλαγές στο Δημόσιο: Στην έκθεση επισημαίνεται μετά από διαδοχικές καθυστερήσεις η ανάγκη για ολοκλήρωση διορισμού γενικών γραμματέων στο Δημόσιο μέχρι και τον Μάρτιο του 2019. Παράλληλα καταγράφει καθυστέρηση στο διορισμό νέων γενικών διευθυντών.
Στο κεφάλαιο αυτό κάνει δύο επισημάνσεις:
* Θεωρεί προς τη λάθος κατεύθυνση την καταβολή προσωπικής διαφοράς στους υπαλλήλους της ΑΑΔΕ που διορίστηκαν πρόσφατα με απόφαση του υπουργού Οικονομικών. Οπως τονίζεται η κίνηση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη γενική αρχή του ενιαίου μισθολογίου και μπορεί να ανοίξει ένα κύκλο διεκδικήσεων και από άλλους υπαλλήλους. Επίσης συμβουλεύει εν όψει προεκλογικής περιόδου οι προσλήψεις στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα να είναι «συνετές».
* Ζητά προσοχή και εντατική παρακολούθηση και συνεχή ενημέρωση της Επιτροπής για τη δημοσιονομική επίπτωση τελεσίδικών δικαστικών αποφάσεων με τις οποίες εγείρονται απαιτήσεις αναδρομικών σε μισθούς και συντάξεις.
4. Στις σχεδιαζόμενες αλλαγές στην αγορά εργασίας:. Ανησυχία εκφράζει η Επιτροπή στην πρόθεση της ελληνικής πλευράς να αυξήσει τον κατώτατο μισθό από το 2019 και να καταργήσει την έννοια του υποκατώτατου για νέους έως 24 ετών. Ζητά η όποια κίνηση να συνοδεύεται από αναλυτικές μελέτες επιπτώσεων ώστε η όποια αλλαγή να μη επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Αμφιβολίες υπάρχουν και για την επανεκκίνηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και τις πρώτες επεκτάσεις κλαδικών δηλώσεων.
5. Στις αποκρατικοποιήσεις: Στο θέμα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας σημειώνονται αρκετές καθυστερήσεις όπως η παραχώρηση διαχείρισης της Εγνατίας και της αξιοποίησης του ποσοστού του Δημοσίου στο ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ιδιαίτερη έμφαση και για τις καθυστερήσεις στην επένδυση του Ελληνικού.
Διαβάστε, επίσης:Απόφαση-“βόμβα” επαναφέρει 13ο και 14ο μισθό στο δημόσιο τομέα