Η εντυπωσιακή έκθεση «Ελληνική Μόδα-100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας» ανοίγει τις πύλες του για το κοινό από 31 Οκτωβρίου στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
Με κώδικα ενδυμασίας τον ελληνικό πολιτισμό στην διαχρονία του, η έκθεση στρέφει το ενδιαφέρον στους επώνυμους Έλληνες σχεδιαστές και ανώνυμους κατασκευαστές που έκαναν μόδα στον 20ο αιώνα τις δικές τους πτυχώσεις, τους δικούς τους ντουλαμάδες, τις δικές τους αιθέριες τουαλέτες, κομμένες και ραμμένες για σώματα γυναικών της υψηλής κοινωνίας. Μια αποκλειστικότητα που αντισταθμίστηκε με το prêt-à-porter, αλλά και την αντισυμβατικότητα στο ντύσιμο, που έφτασε και στην Ελλάδα τέλη της δεκαετίας του ’60.
Τα εκθέματα διατρέχουν όλες τις ιστορικές περιόδους, ξεκινώντας από τα χρόνια του 1920 και 1930 με την εμφάνιση των πρώτων οίκων υψηλής ελληνικής ραπτικής στην Αθήνα και καταλήγουν στις μέρες μας, όπου η έμπνευση από την αρχαία ενδυμασία, αλλά και από τις ελληνικές γιορτινές του 18ου και 19ου αιώνα, επηρεάζει τις δημιουργίες διεθνών σχεδιαστών, με πολυτέλεια μπαρόκ ή μινιμαλιστική αισθητική.
Συνολικά παρουσιάζονται 140 ενδύματα από τη συλλογή μόδας του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος «Β. Παπαντωνίου» και δύο δάνεια: μια κίτρινη τουαλέτα της τέως βασίλισσας ‘Αννας Μαρίας, που σχεδίασε το 1964 ο «βασιλιάς»’ της μουσλίνας, μόδιστρος Jean Desses και παραχώρησε το υπουργείο Πολιτισμού για τις ανάγκες της έκθεσης από την γκαρνταρόμπα της στο Τατόι, και ένα σύνολο της Zeus & Dion από την φετινή χειμωνιάτικη κολεξιόν της εταιρείας.
Στην έκθεση παρελαύνουν οίκοι και σχεδιαστές που έγραψαν ιστορία στην ελληνική μόδα -Τσούχλος, Ευαγγελίδης, Κρίτσας, Βούρος Τσεκλένης, Φιλήμονας, έως τους Deux Hommes, Ντάσιο κά. Σε περίοπτη θέση φιγουράρει μια εξαιρετική τουαλέτα της πρόωρα χαμένης, Σοφίας Κοκοσαλάκη.
«Η εξέλιξη των υλικών μέσα στα χρόνια, τα υφάσματα, η αλλαγή της χρωματικής γκάμας, η χρήση διακοσμητικών στοιχείων, συχνά αποσπασμένα από παραδοσιακές στολές και απλικαρισμένα πάνω σε ρούχα μεταγενέστερων εποχών, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες παράμετροι. Η επιρροή από τον αρχαίο και βυζαντινό πολιτισμό, άλλοτε είναι εμφανής και άλλοτε πρέπει ο επισκέπτης να την ανακαλύψει στο σχήμα ή στο πατρόν, στην διακόσμηση του ρούχου. Κάποιες φορές οι σχεδιαστές ακολουθούν τις προτιμήσεις της ευρωπαϊκής μόδας ή ανακυκλώνουν την αίσθηση της» σχολιάζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ενδυματολόγος-σκηνογράφος Νίκος Σαριδάκης, που επιμελήθηκε την έκθεση.
Το επιβλητικό στήσιμο των αντικειμένων έγινε από τον Σταμάτη Ζάννο, μόνιμο συνεργάτη του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, επιτρέποντας τη «συνομιλία» των εκθεμάτων μέσα στον χώρο και τον χρόνο. Με δεδομένη την αγάπη του στο “παλιό”, ο ίδιος χαρακτηρίζει τα ρούχα της έκθεσης διαχρονικά, «πολλά απ’ τα οποία θα μπορούσαν να φορεθούν σήμερα, ίσως επειδή η μόδα έχει πια πολύ ανοιχτό ορίζοντα, δεν περιορίζεται σε μία κατεύθυνση και νοοτροπία, σε αντίθεση με παλιότερα».
Στο πλαίσιο της έκθεσης «Ελληνική Μόδα-100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας» πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά νηπιαγωγείου και μαθητές δημοτικού, καθώς και εκπαιδευτικές ξεναγήσεις γυμνασίου και λυκείου από το Τμήμα των Μουσειοπαιδαγωγών του «Ελληνικού Κόσμου».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ