Τα πρώτα στοιχεία και τις τάσεις των καταναλωτών για την εφαρμογή του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού», ανέλυσε, ο κ. Λευτέρης Κιοσσές, Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών του ΙΕΛΚΑ.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ανάφερε για τη μέχρι τώρα εφαρμογή του μέτρου: «Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε μέχρι τώρα, περίπου οι μισοί καταναλωτές έχουν αγοράσει από το καλάθι νοικοκυριού, την πρώτη φορά το 40%, τώρα έχει ανέβει λίγο στο 50%, το κοινό αυτό, ακόμα δεν είναι στο 100% της υλοποίησης του, θεωρώ το καλάθι, με δεδομένο ότι υπάρχει αυτή η πρόληψη από την νομοθεσία για πλήρη εφαρμογή της σήμανσης μέχρι την πρώτη Δεκεμβρίου, μετά θα φανεί πόσο μεγάλη διείσδυση θα έχει το καλάθι στους καταναλωτές.
Σαν ποσοστό δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό το 40% με 45% που έχουμε αυτή τη στιγμή. Από την άλλη όμως μιλάμε για κάποια εκατομμύρια νοικοκυριά, οπότε μιλάμε για περίπου δύο εκατομμύρια νοικοκυριά. Άρα είναι ένα σημαντικό νούμερο από αυτή την άποψη και μιλάμε κυρίως για τα νοικοκυριά που έχουν και τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Γιατί από τα υπόλοιπα στοιχεία που έχουμε από την συγκεκριμένη έρευνα μας δείχνουν ότι είναι νοικοκυριά που έχουν χαμηλότερο κατά βάση εισόδημα και επίσης έχουν και χαμηλότερη δαπάνη.
Συγκεκριμένα, μετρήσαμε για τις εβδομάδες ότι τα νοικοκυριά που αγοράζουν από το καλάθι του νοικοκυριού στο σουπερμάρκετ δαπανούν περίπου 12 με 13% λιγότερα χρήματα. Αυτό έχει μια διπλή ανάγνωση. Η πρώτη ανάγνωση είναι ότι εξοικονομούν χρήματα από το καλάθι, το οποίο είναι μια πραγματικότητα. Όντως εξοικονομούν συγκριτικά με άλλα προϊόντα εκτός καλαθιού, κάποια χρήματα ή άλλη ανάγνωση είναι ότι είναι νοικοκυριά τα οποία έχουν και μεγαλύτερη ανάγκη, άρα γενικότερα έχουν χαμηλότερη δαπάνη συγκριτικά με το μέσο όρο.
Και αυτό πάλι είναι θετικό σαν ανάγνωση, με την έννοια ότι γι’ αυτούς έχει σχεδιαστεί το συγκεκριμένο μέτρο, οπότε αν μη τι άλλο είναι κάτι που είναι στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ζωής αυτών των καταναλωτών, αυτών των νοικοκυριών».
Aναφερόμενος σε ποιες περιοχές έχει καταγραφεί η μεγαλύτερη απήχηση του «καλαθιού του νοικοκυριού», απάντησε πως: «Τις πρώτες εβδομάδες ήταν η μεγαλύτερη διείσδυση. Σίγουρα στην Αττική ήταν η διαφορά στις 5 με 6 ποσοστιαίες μονάδες, αλλά αυτό τις πρώτες εβδομάδες θεωρώ ότι δεν είναι αντικειμενικό για να έχουμε την πλήρη εικόνα και πάλι για δύο λόγους.
Ένας λόγος είναι ότι στην Αττική ήταν πιο έτοιμα, τα καταστήματα είναι πιο κοντά στα κεντρικά των εταιρειών σούπερ μάρκετ, οπότε και πιο εύκολο να εφαρμοστεί το κομμάτι σήμανσης και να είναι και πιο εύκολο γιατί έγινε αρκετά γρήγορη μετάβαση στο καλάθι, οπότε πρέπει να μετρήσουμε για να είμαστε σίγουροι.
Ο άλλος λόγος είναι ότι η Αττική σχετικά με τις περιοχές εκτός της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, αυτό που έχει διαφοροποίηση είναι ότι έχει μεγαλύτερο ποσοστό αγορών από το σούπερ μάρκετ συγκριτικά με άλλες περιοχές.
Σε άλλες περιοχές, ειδικά στην επαρχία, είναι πιο εύκολη πρόσβαση σε φρέσκα προϊόντα εκτός του οργανωμένου λιανεμπορίου, οπότε και αυτό μπορεί να παίζει κάποιο ρόλο».
Για το θέμα των αλλαγών στις καταναλωτικές τάσεις και αν λόγω τιμών επισκέπτονται οι καταναλωτές και σούπερ μάρκετ λόγω τιμών, δήλωσε πως: «σίγουρα έχουμε μετρήσει και αυτό το ποσοστό αυτό, κατά μέσο όρο 18% μας έχουν πει ότι έχουν αλλάξει κατάστημα, έχουν και σε άλλο κατάστημα εκτός του κανονικού του συνηθισμένου τους λόγω του καλαθιού, είναι ένα ποσοστό σημαντικό και αυτό δείχνει ότι δουλεύει ο ανταγωνισμός. Από την άλλη, ξέρουμε ότι από την αρχή του έτους και λόγω της οικονομικής κρίσης είναι πολύ πιο κινητικό το καταναλωτικό κοινό και πριν το κάτω καλάθι είχαμε ένα 40% του κοινού, που μας έχει πει ότι έχει επισκεφτεί κατάστημα το οποίο δεν αγόραζε πριν λόγω τιμών, άρα είναι στο πλαίσιο γενικότερα αυτής της κινητικότητας καταναλωτή.
Σε έναν περιορισμένο αριθμό προϊόντων όπως είναι το καλάθι, πάντα υπάρχει αυτό το περιθώριο αλλά και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα πάντα, γιατί πάντα οι προσφορές είναι κάτι ευκαιριακό. Δεν μπορεί να είναι κάτι μόνιμο. Σε ένα καλάθι που έχει 4 – 5 χιλιάδες κωδικούς προϊόντων ότι είναι 50 κωδικοί σε μια ας πούμε πιο εκπτωτική κατάσταση, είναι κάτι το οποίο είναι διαχειρίσιμο από την επιχείρηση σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, προφανώς η επιχείρηση σκοπό έχει να λειτουργήσει με ένα έστω χαμηλό περιθώριο κέρδους, οπότε πρέπει να δούμε πόσο εφικτό είναι να διατηρηθούν αυτοί οι έντονοι ρυθμοί πίεσης των τιμών».
Πηγή: ertnews.gr