Η νέα crossover ταυτότητα, η συνολική αναβάθμιση, σε συνδυασμό με τη φήμη που συνοδεύει το όνομα Toyota, αποτελούν σίγουρα τα ισχυρά όπλα του Aygo X στο στίβο πωλήσεων. Οι Ιάπωνες δικαιώνονται για την απόφαση να ποντάρουν σε μια κατηγορία που πολλοί την θεωρούσαν ήδη ξεγραμμένη υπόθεση. Το εργοστάσιο στην Τσεχία ύστερα από την αποχώρηση των Γάλλων από την κοινοπραξία εξαγοράστηκε και εκσυγχρονίστηκε πλήρως από τους Ιάπωνες. Εκεί χτίζεται λοιπόν το νέο προϊόν που χρησιμοποιεί νέο πλαίσιο, ανασχεδιασμένη φόρμα και… ιδού το πιο μεταλλαγμένο Aygo από καταβολής του, με το “X” να βρίσκεται σε περίοπτη θέση, προκειμένου να υπενθυμίζει πλέον τον crossover χαρακτήρα του.
Το “μικρομέγαλο” της Toyota υιοθετεί πλέον μεγαλύτερες διαστάσεις, επικαιροποιημένη σχεδίαση, αλλά και νέες τεχνολογίες. Βασίζεται στην πλατφόρμα “GA-B” του Yaris Cross και το μήκος του φτάνει τα 3,7 μ. Το Aygo X είναι επίσης πιο φαρδύ αλλά και ψηλότερο σε σχέση με τον προκάτοχό του, κάτι που εν πολλοίς οφείλεται στη μεγαλύτερη (κατά 11 χιλιοστά) απόσταση από το έδαφος. Ενδεικτικό του όγκου του, αποτελεί το γεγονός πως οι τροχοί καταλαμβάνουν το 40% του συνολικού ύψους. Το κοιτάζεις εξωτερικά και πιστεύεις πως πρόκειται για κάποιο πρωτότυπο που το έσκασε από έκθεση. Η διχρωμία, οι μεγάλοι τροχοί με τα σχετικά στενά ελαστικά, οι ανύπαρκτοι πρόβολοι, τα πλαστικά τόξα των θόλων αλλά και η νέα «μουσούδα δημιουργούν εύγευστη εικόνα που παραπέμπει σε “λιλιπούτειο SUV” που δεν μοιάζει με οτιδήποτε άλλο στο δρόμο. Από εκεί και πέρα, δεν θυμόμαστε κάποιο άλλο μικρό να φορά τροχούς 18 ιντσών, να σε επαναφέρει αυτόματα στο κέντρο της λωρίδας με ηλεκτρονικές παρεμβάσεις, να υιοθετεί συστήματα άνεσης και ασφάλειας από μεγαλύτερα και ακριβότερα αυτοκίνητα.
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό διάχυτη είναι η αύρα ψηφιοποίησης χάρη στην HD οθόνη αφής 9,0″ για το σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect, με σύστημα in-cloud πλοήγησης και δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων. Το «παρών» βέβαια δίνει και η δέσμη συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense. Τα χειριστήρια και η εργονομία είναι στα γνωστά πολύ καλά επίπεδα, το σκληρό πλαστικό δεν ενοχλεί πια στη συγκεκριμένη κατηγορία, κυρίως όταν κρύβει μια “αλεξίσφαιρη” συναρμογή των μερών που εγγυάται την μακροχρόνια απροβλημάτιστη συμβίωση. Όπως συμβαίνει εδώ δηλαδή. Η αύξηση του ύψους έχει προσθέσει θετικό πρόσημο στην ψηλή και εποπτική θέση οδήγησης με εξαιρετική ορατότητα, ιδίως προς τα εμπρός. Στον αντίποδα, αν κάτι θυμίζει έντονα το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς αυτό είναι το γυμνό μέταλλο στο εσωτερικό των θυρών, οι στριμωγμένοι χώροι για τους πίσω επιβάτες, το πίσω κρύσταλλο που επιτελεί χρέη πέμπτης πόρτας και τα πίσω ανακλινόμενα παράθυρα-φινιστρίνια που ανοίγουν ελάχιστα στο πλάι. Αλλά και ο χώρος αποσκευών δεν είναι από τους καλύτερους για την κατηγορία A με την χωρητικότητα των 231 λίτρων.
Οι τιμές του Aygo X ξεκινούν από 14.770 ευρώ (διατίθεται σε πολλές εκδόσεις για όλα τα γούστα και πορτοφόλια), με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει: ESP, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης σε διασταύρωση, σύστημα αναγνώρισης πινακίδων οδικής σήμανσης, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα, αυτόματα φώτα, προσαρμοζόμενο cruise control, ηχοσύστημα με Bluetooth, θύρα USB, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.Οδηγός και συνοδηγός έχουν αρκετό αέρα για τους ώμους τους, πίσω όμως είναι στενόχωρα και κυρίως κλειστοφοβικά
Κινητήρας-κιβώτιο
Η μείωση του βάρους δεν έχει καταφέρει να αλλάξει προς το καλύτερο τις σχετικά ασθενικές επιδόσεις του μικρού Toyota, χωρίς αυτό βέβαια να λειτουργεί αποτρεπτικά στην καθημερινή χρήση στην πόλη. Ο 3κύλινδρος 1.000άρης ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας των 72 ίππων και 9,5 kgm ροπής φέρνει τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 15,6” (η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 158 χλμ./ώρα), αποκαλύπτοντας την μερική αδυναμία του ακόμη και σε ελαφρές ανωφέρειες εντός πόλης. Σε αστικό σκέλος βέβαια μικρή σημασία έχουν οι όποιες επιδόσεις, εκεί όπου η ελαστικότητα του μικρού κινητήρα έχει βαρύτητα. Το παιχνίδι με τον επιλογέα είναι επομένως αρκετά συχνό, ευτυχώς όμως το κούμπωμα του χειροκίνητου 5τάχυτου κιβωτίου (με τη σφιχτή κλιμάκωση) είναι θετικό. Ο εκπολιτισμός του 3κύλινδρου συνόλου βενζίνης (οι κραδασμοί μειώθηκαν δραστικά), συνοδεύεται επίσης και από ευπρόσδεκτη οικονομία καυσίμου (η μέση τιμή κατανάλωσης κυμάνθηκε γύρω στα 5,4 λίτρα/100 χλμ. σε μικτές συνθήκες). Σε ό,τι αφορά τα ηχητικά δεδομένα, μόνο όταν πιέσεις τον μικρό 3κύλινδρο κινητήρα ο θόρυβος του αρχίζει να γίνεται αισθητός εντός της καμπίνας.
Οδηγώντας
Το μεγαλύτερο όφελος πάντως στο Aygo X έρχεται αναμφίβολα από τη νέα πλατφόρμα και τη βελτίωση που αυτή έχει συνεισφέρει στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, τόσο σε δυναμικό, όσο και κατασκευαστικό επίπεδο. Έτσι, η αναβαθμισμένη κύλιση συμπληρώνεται από μια σημαντικά βελτιωμένη ηχομόνωση, η οποία είναι άκρως ικανοποιητική για τα δεδομένα της μικρής κατηγορίας. Στο δρόμο, το Aygo X παρά τη μείωση του απόβαρου, δεν δίνει εν τέλει μια πιο ανάλαφρη αίσθηση σε σχέση με πριν, καθώς το πάτημα έχει αποκτήσει τώρα ένα πιο συμπαγές και σοβαρό αποτύπωμα. Ο κύκλος στροφής είναι μόλις 4,7 μ. (η αναστροφή δηλαδή δεν απαιτεί περισσότερα από 9 μ.). Στην πόλη, το Aygo X παρκάρει κυριολεκτικά με δύο μανούβρες και επιδεικνύει απαράμιλλη ευελιξία στα στενάκια. Λίγο πιο έξω από αυτή, η σταθερότητα του λιλιπούτειου Toyota έχει διανύσει ευτυχώς τα απαραίτητα βήματα, όπως συνέβη και με την ικανοποιητική αίσθηση που εισπράττεις τόσο από το σύστημα διεύθυνσης όσο και από τα φρένα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως η συνολική εικόνα του Aygo X στο δρόμο ξεφεύγει από εκείνη ενός αμιγούς αστικού μέσου. Το ιαπωνικό A-SUV επιτυγχάνει όμως να σε κάνει να αισθάνεσαι ευχάριστα, ανεξάρτητα από το αν οδηγείς ή είσαι επιβάτης, ή απλώς το χαζεύεις εξωτερικά.
Νίκος Σάλτας