Η Citroën γιορτάζει τα 75α γενέθλια ενός εκ των πιο εμβληματικών μοντέλων της: του 2 CV. Σχεδιασμένο στο στούντιο σχεδιασμού της Citroën στη Rue du Théâtre στο Παρίσι και βελτιστοποιημένο στο κέντρο δοκιμών La Ferté-Vidame στην περιφέρεια του Eure-et-Loir, το δημοφιλές 2 CV πρωτοπαρουσιάστηκε στο κοινό στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού στις 7 Οκτωβρίου 1948. Το 2 CV διέγραψε μια εκπληκτική πορεία : παρήχθησαν συνολικά 5.114.969 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων 1.246.335 2 CV vans. Τα τελευταία 2 CV βγήκαν από το εργοστάσιο του Mangualde στην Πορτογαλία 42 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, στις 4 μ.μ. την 27η Ιουλίου του 1990.
Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ 2 CV: ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ «TPV».
Το μοντέλο “TPV” (“Toute Petite Voiture ή πολύ μικρό αυτοκίνητο) γεννήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’30, συγκεκριμένα το 1936. Στόχος του ήταν να προσφέρει στους αγοραστικό κοινό με χαμηλό εισόδημα, ένα οικονομικό και ευέλικτο αυτοκίνητο. Το 1937, είδε το φως της δημοσιότητας το πρώτο πρωτότυπο για κυκλοφορία στο δρόμο του μοντέλου TPV, με βάρος μόλις 370 κιλά και με μόνο έναν προβολέα (η νομοθεσία εκείνη την εποχή δεν απαιτούσε δύο). Το όχημα μπορούσε να μεταφέρει έως και τέσσερα άτομα και 50 κιλά αποσκευών με μέγιστη ταχύτητα 50 km/h και ήταν εξαιρετικά άνετο.
250 μοντέλα προπαραγωγής επρόκειτο να παρουσιαστούν στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1939. Αλλά το ξέσπασμα του πολέμου επέφερε ένα δυσάρεστο αποτέλεσμα. Τα μοντέλα που είχαν κατασκευαστεί καταστράφηκαν όλα εκτός από τέσσερα, που φυλάσσονταν κρυφά στο Κέντρο δοκιμών της Citroën στο La Ferté-Vidame.
Όταν βγήκε στην παραγωγή τον Ιούλιο του 1949, το 2 CV ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο με αερόψυκτο, επίπεδο δίδυμο κινητήρα 9 ίππων, 375 cc, με τελική ταχύτητα 50 km/h. Με αυτό το μοντέλο, η Citroën είχε φέρει επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία, με ένα οικονομικό και ευέλικτο όχημα.
Το μοναδικό σχήμα του αμαξώματος και η ελκυστικότητά του κέρδισαν γρήγορα ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού. Η τεράστια επιτυχία του όμως μπορεί να αποδοθεί και στο άπειρο εύρος χρήσεων του, καθώς και στους αφαιρούμενους πάγκους του, το χαμηλό βάρος του, την ευελιξία και την άνεσή του. Για να μην αναφέρουμε το γεγονός ότι ήταν εξαιρετικά οικονομικό στη λειτουργία του, καθιστώντας ως το πλέον δημοφιλές αυτοκίνητο. Μέχρι το 1950, οι παραγγελίες ήταν αμέτρητες, αυξάνοντας τους χρόνους παράδοσης στα 6 χρόνια.
Το πρωτοποριακό πνεύμα του, με τις έξυπνες για την εποχή τεχνολογίες του, εξασφάλισαν ότι θα παραμείνει στο προσκήνιο της αυτοκινητοβιομηχανίας για πολλά χρόνια. Το 2 CV είναι ένα διαχρονικό μοντέλο που έχει γίνει ένα πραγματικό κοινωνικό φαινόμενο, προσελκύοντας συλλέκτες από όλο τον κόσμο. Και εξακολουθεί, ακόμα και σήμερα, να κυκλοφορεί συχνά στους δρόμους μας.
Το 2 CV είναι επίσης γνωστό σε όλο τον κόσμο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και η φήμη του το έκανε να κερδίσει πολλά προσωνύμια. Μερικά από τα πιο γνωστά είναι τα “Deuche”, “Deudeuche” και “Ugly Duckling”, για να αναφέρουμε μόνο μερικά από αυτά. Αυτή η μεγάλη ποικιλία προσωνύμιων, δείχνει πόσο δημοφιλές ήταν αυτό το ιστορικό και εμβληματικό μοντέλο.
ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΥΦΗΛΙΟΥ
Συνολικά, υπήρχαν δέκα ειδικές εκδόσεις του 2 CV, που κυκλοφόρησαν στη Γαλλία και σε ευρωπαϊκές χώρες. Περιλάμβαναν το Spot, το Charleston και το Cocorico. Το 2 CV υπέστη επίσης μια σειρά αλλαγών, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας του van 2 CV (γνωστού ως 2 CV AU) το 1951 και στη συνέχεια του 2 CV AZ το 1954, εξοπλισμένο με κινητήρα 12 ίππων και με τον περίφημο φυγόκεντρο συμπλέκτη.
Επιπλέον, το 2 CV έφτασε να οδηγείται σε δρόμους σε όλο τον κόσμο χάρη σε διάφορα οδοιπορικά, όπως το 16.500 χλμ Paris-Kaboul-Paris Raid του 1970, το 13.500 χλμ Paris-Persépolis Raid του 1971 και το 8.000 χλμ Africa Raid από το Abidjan στην Τύνιδα το 1973, οργανωμένα και τα τρία από τη Citroën.
Για τον εορτασμό αυτής της επετείου, οκτώ εμβληματικά 2 CVs από το Μέγαρο της Citroën, έχουν φωτογραφηθεί από μια ιδιαίτερα καλλιτεχνική οπτική γωνία:
• Το 2 CV 6 Hermès, ντυμένο από την Hermès μέσα και έξω, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2008 για να σηματοδοτήσει τα 60ά γενέθλια του 2 CV.
• Τα 2 CV 6 Spécial, ένα από τα 2 τελευταία 2 CVs που παρήχθησαν στο εργοστάσιο του Levallois το 1988.
• Το 2 CV Spot, η πρώτη ειδική έκδοση της Citroën, εκ των οποίων 1.800 μονάδες κατασκευάστηκαν με δίχρωμη ταπετσαρία και αμάξωμα, βασισμένα σε σχέδιο του στυλίστα Serge Gevin.
• Το 2 CV A, ένα από τα 250 πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν το 1939 για την Έκθεση Αυτοκινήτου, η οποία έμελλε να ακυρωθεί λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα από τα τέσσερα εναπομείναντα οχήματα, βρίσκεται στο Μέγαρο Citroën.
• Το 2 CV A Berline (του 1950), πανομοιότυπο με αυτό που αποκάλυψε ο Pierre Boulanger στα εγκαίνια της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1948.
• Το δεξιοτίμονο 2 CV A, που κατασκευάστηκε στο Slough (του Ηνωμένου Βασιλείου) από το 1953. Είχε πορτμπαγκάζ από λαμαρίνα και ανοιγόμενα πίσω παράθυρα. Μέχρι σήμερα, είναι το παλαιότερο 2 CV Βρετανικής κατασκευής στην Ευρώπη.
• Το 2 CV AZU, ένα βαν 2 CV που κατασκευάστηκε από το 1954 έως τον Μάρτιο του 1978, έχει μεγάλη χωρητικότητα φόρτωσης και πίσω πόρτες τύπου «ντουλαπιού» για εύκολη φόρτωση.
• Το 2 CV 4 x 4 «Sahara», με τετρακίνηση και δύο κινητήρες που του επιτρέπουν να κινείται σε επικλινές αμμώδες έδαφος, πάνω από 40 τοις.
ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ