Δοκιμάζουμε Opel Grandland – Hybrid

Οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών των αυτοκινήτων δεν βοήθησαν φυσικά στο να γίνουν πιο προσιτά τα -ήδη ακριβότερα- φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα. Το Grandland Hybrid, λοιπόν, εξακολουθεί μεν να είναι ενδιαφέρον, αλλά και πολύ ειδικό αυτοκίνητο, καθώς απευθύνεται σε ένα πολύ περιορισμένο κοινό λόγω της αυξημένης τιμής του. Από εκεί και πέρα βεβαίως διατηρεί τις αρετές που χαρακτηρίζουν όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, σε χώρους για επιβάτες (με το μειονέκτημα του μικρότερου χώρου αποσκευών), προσεγμένη ποιότητα, πλούσιο εξοπλισμό, «οικογενειακή» άνεση και ευκολία οδήγησης, ενώ η συγκεκριμένη έκδοση έχει πλέον το πλεονέκτημα της μεγάλης δύναμης και των καλών επιδόσεων, όπως επίσης και του πολύ χαμηλού κόστους χρήσης σε αστικές συνθήκες εφ’ όσον φορτίζεται τακτικά η μπαταρία. Σίγουρα πάντως εξακολουθεί και τώρα να απευθύνεται κατά κύριο λόγο στις εταιρικές πωλήσεις, λόγω και των κινήτρων που προσφέρει το κράτος σε αυτήν την κατηγορία αυτοκινήτων.

Το μικρομεσαίο SUV της Opel έχει μήκος 4,477 μ., με μεταξόνιο που φτάνει τα 2.675 χιλιοστά, διαστάσεις που εξασφαλίζουν την ευρυχωρία που απαιτείται για οικογενειακή χρήση, με άνετους χώρους για τέσσερις επιβάτες. Ένας συμβιβασμός που έγινε στην φορτιζόμενη υβριδική έκδοση είναι η μείωση του χώρου αποσκευών στα 390 λίτρα αντί για τα 514 των συμβατικών εκδόσεων. Γενικά το αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται από μια καλή λειτουργικότητα, με καλή θέση οδήγησης, σωστή εργονομία και ικανοποιητικούς χώρους για μικροπράγματα στο εσωτερικό. Θα παρατηρήσουμε μόνο το μάλλον άβολο σχήμα που έχουν οι θήκες στις πόρτες, το οποίο περιορίζει τις δυνατότητες εκμετάλλευσής τους. Επίσης η ορατότητα προς τα πίσω έχει μια ελαφρά αυξημένη νεκρή γωνία λόγω του σχήματος του αμαξώματος με την φαρδιά τρίτη κολόνα. Η εικόνα του εσωτερικού είναι αρκετά ποιοτική, με καλής ποιότητας υλικά.

Όπως συμβαίνει με όλα τα φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, το υβριδικό Grandland έχει αρκετά υψηλή τιμή, που ξεκινάει από 47.900 ευρώ. Το επίπεδο του εξοπλισμού είναι φυσικά πλούσιο και περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, cruise control, υποβοήθηση παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας 180°, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα με θύρα USB, Bluetooth, ψηφιακό ραδιόφωνο και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα πλοήγησης κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας.

Κινητήρας-κιβώτιο
Η φορτιζόμενη υβριδική έκδοση κινείται από ένα βενζινοκινητήρα 1.6 τούρμπο με 180 ίππους που συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 110 ίππων, ενώ το σύστημα μετάδοσης περιλαμβάνει ένα αυτόματο κιβώτιο 8 ταχυτήτων. Το αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να κινείται είτε ως βενζινοκίνητο, είτε ως υβριδικό, είτε ως αμιγώς ηλεκτρικό όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη. Σε κάθε περίπτωση η δύναμη που προσφέρει το σύστημα (μέγιστη συνδυασμένη ισχύς 224 ίπποι) είναι προφανώς παραπάνω από αρκετή για να ανταποκριθεί στις ανάγκες ενός μικρομεσαίου οικογενειακού SUV, πολύ περισσότερο βέβαια όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη, οπότε η υποβοήθηση που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να είναι συνεχής. Το σύστημα προσφέρει καλές επιδόσεις στο αυτοκίνητο (0-100 χλμ./ώρα σε 8,9”), που εξασφαλίζουν και την απαραίτητη ενεργητική ασφάλεια, ενώ το καλό κιβώτιο αξιοποιεί αποτελεσματικά την δύναμη που παρέχεται και ικανοποιεί συνολικά με τη λειτουργία του και τις ομαλές αλλαγές που πραγματοποιεί.

Σε ό,τι αφορά την αυτονομία με ηλεκτροκίνηση (η εργαστηριακή τιμή είναι 65 χιλιόμετρα), το Grandland Hybrid μπορεί να προσφέρει στην πράξη γύρω στα 45 χιλιόμετρα στην πόλη, όπου εξασφαλίζεται και μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας λόγω των πιο συχνών φρεναρισμάτων και επιβραδύνσεων γενικά (και της αξιοποίησης πολλών κατηφορικών δρόμων για κίνηση με «ρολάρισμα»). Σε ανοιχτό δρόμο, όπου οι ταχύτητες αυξάνουν, η αυτονομία αναπόφευκτα περιορίζεται. Με την ευκαιρία θα επισημάνουμε εδώ ότι η πραγματική αυτονομία με ηλεκτροκίνηση (για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) επηρεάζεται αρκετά από την εξωτερική θερμοκρασία. Οι πολύ υψηλές και οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την απόδοση της μπαταρίας. Το αναφέρουμε αυτό γιατί δοκιμάσαμε την αυτονομία και μία από τις μέρες του καλοκαιρινού καύσωνα, με 39 βαθμούς εξωτερική θερμοκρασία και φυσικά τον κλιματισμό σε πλήρη λειτουργία συνεχώς και η αυτονομία που πετύχαμε ήταν 39 χιλιόμετρα, χαμηλότερη από αυτή που μπορεί να προσφέρει το αυτοκίνητο υπό φυσιολογικές συνθήκες. Όταν η μπαταρία είναι άδεια και το αυτοκίνητο κινείται κατά κύριο λόγο με τον βενζινοκινητήρα (σ’ αυτήν την περίπτωση ο ηλεκτροκινητήρας επεμβαίνει στιγμιαία σε υβριδική λειτουργία, καθώς η μπαταρία πάντα φορτίζεται λίγο, είτε από τις επιβραδύνσεις είτε από τον βενζινοκινητήρα) η κατανάλωση της βενζίνης αυξάνεται στα επίπεδα ενός δυνατού βενζινοκίνητου αυτοκινήτου και μπορεί στην πόλη να φτάσει ακόμα και τα 9 λίτρα/100 χλμ. Είναι προφανές ότι αξίζει τον κόπο να φορτίζει κάνεις καθημερινά την μπαταρία, ώστε να αξιοποιεί την οικονομία που προσφέρει η υβριδική λειτουργία, περιορίζοντας σημαντικά την κατανάλωση βενζίνης.

Οδηγώντας
Το Grandland βασίζεται στο ίδιο πλαίσιο με το Peugeot 3008, με το οποίο έχει κάποιες ομοιότητες σε ό,τι αφορά την προτεραιότητα στην άνεση, που είναι ακόμα καλύτερη από αυτή στην οποία μας έχουν συνηθίσει τα γερμανικά αυτοκίνητα. Το αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται από μια πολύ καλή ποιότητα κύλισης που, σε συνδυασμό και με την καλή ηχομόνωση, κάνει το ταξίδι ξεκούραστο και ευχάριστο. Το κράτημα στις στροφές είναι αρκετά καλό και η υποστροφή στην πίεση είναι μεν κάπως αυξημένη, αλλά πολύ προοδευτική και εύκολα ελεγχόμενη, χωρίς απότομες αντιδράσεις αν αφήσεις απότομα το γκάζι. Απλώς και οι κλίσεις στις στροφές είναι αυξημένες, λόγω των μαλακών αναρτήσεων, χωρίς πάντως απότομες και ανεξέλεγκτες μεταφορές βάρους. Τα φρένα ανταποκρίνονται στην αποστολή τους και δεν προβληματίζουν, ενώ το τιμόνι είναι ικανοποιητικό, αν και με μια μικρή ασάφεια γύρω από τη θέση της ευθείας. Συνολικά το αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται από έναν ισορροπημένο συνδυασμό κρατήματος και άνεσης, που ταιριάζει στον οικογενειακό χαρακτήρα του

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ