Δοκιμή του Seat Ibiza 1.0 Eco TSI στη σπορτίφ έκδοση FR

Το Ibiza παραδοσιακά αποτελεί μια σταθερή αξία ανάμεσα στα σούπερ μίνι και δη τα ευρωπαϊκά. Με ποιοτικά στοιχεία στην καμπίνα, μεγαλύτερη συνδεσιμότητα, αλλά ευτυχώς και τα ίδια αποθέματα ροπής με πριν, παρά τη μικρή μείωση της ισχύος, συνεχίζει να διαλαλεί τις διαχρονικές αρετές του, που εκτιμά ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού
Συνυφασμένο με την ελληνική αυτοκίνηση τις τελευταίες δεκαετίες, και στις πέντε γενιές του, το Seat Ibiza δέχθηκε ένα ελαφρύ φρεσκάρισμα -στην εμφάνιση, την ποιότητα και τα ηλεκτρονικά του- για να μείνει επίκαιρο. Το δοκιμάζουμε με τον τρικύλινδρο κινητήρα 1.0 Eco TSI των 110 ίππων.

Επιγραμματικά, η ανανέωση αυτή περιλαμβάνει μικρές παρεμβάσεις στην εμφάνιση -κυρίως στα LED φώτα-, βελτιώσεις στην ποιότητα και τις ψηφιακές τεχνολογίες του εσωτερικού -με στάνταρ κεντρική οθόνη 8,25”- και εμπλουτισμό της σουίτας των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης. Μηχανικά δεν υφίσταται κάποια αλλαγή – και δεν χρειαζόταν, άλλωστε.

Καταλήγει, έτσι, το Ibiza να είναι πιο ολοκληρωμένο από ποτέ, προσφέροντας εν κατακλείδι μια πρόταση σε λογική τιμή -σε μια περίοδο που τα ψηφία στους τιμοκαταλόγους αλλάζουν σαν τα φρουτάκια στο καζίνο- που δεν έχει μεν καμία υβριδική υποβοήθηση, αλλά παρόλα αυτά κρατά την κατανάλωση γύρω από τα 6 lt/100k.

Η σιλουέτα και το πρόσωπο του Ibiza δεν άλλαξαν με τη φετινή του ανανέωση. Μπορεί κανείς να την εντοπίσει μόνο στα ανασχεδιασμένα εμπρός φωτιστικά σώματα, που απέκτησαν μαύρο περίγραμμα και στάνταρ -σε όλες τις εκδόσεις- LED προβολείς. Κι ακόμη, στην καλλιγραφική γραμματοσειρά με την οποία είναι γραμμένο το όνομα Ibiza στην πίσω πόρτα, και στις καινούριες ζάντες 17 ή 18 ιντσών.

Στην έκδοση FR αυτής της δοκιμές οι όμορφες ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών και 5 διπλών ακτινών, σε συνδυασμό με τα πιο δυναμικά φωτιστικά σώματα και τους αεραγωγούς του εμπρός προφυλακτήρα προσδίδουν πιο σπορτίφ εικόνα. Η οποία ενισχύεται ακόμα περισσότερο από την ελαφρά μείωση του ύψους από το έδαφος, για την ενίσχυση της σπορ συμπεριφοράς.

Ο δεύτερος τομέας που η ισπανική εταιρεία επικέντρωσε την αναβάθμιση του Ibiza ήταν το εσωτερικό: κυρίως με την αντικατάσταση ορισμένων πλαστικών σημείων λίγο πιο σκληρών στην αφή μέχρι πρότινος, που δίνουν καλύτερη αίθηση ποιότητας πια, και με την βελτίωση των ψηφιακών τεχνολογιών του infotainment και της συνδεσιμότητας.

Υπάρχουν και μικρές σχεδιαστικές αλλαγές -στο ταμπλό, με νέους αεραγωγούς με φωτιζόμενο περίγραμμα, καθώς και στο πολυλειτουργικό τιμόνι της έκδοσης FR- και παράλληλα παρεμβάσεις στην κεντρική ψηφιακή οθόνη των πολυμέσων

Η τελευταία τοποθετήθηκε πιο ψηλά και πλέον έχει στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις διαγώνιο 8,25 ιντσών – ή προαιρετικά 9,2”- με αναβαθμισμένη λειτουργία του συστήματος Seat Connect. Το λογισμικό αυτό υποστηρίζει τη συνδεσιμότητα του smartphone μέσω του ασύρματου συστήματος Full Link (με Android Auto και Apple CarPlay), καθώς και τις φωνητικές εντολές με την προσταγή “Hola Hola”. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25”, απαράλλαχτος, διατίθεται προαιρετικά.

Η θέση οδήγησης εξακολουθεί να είναι αρκετά άνετη και εργονομική -με περισσότερη στήριξη στα πιο σπορτίφ καθίσματα της έκδοσης FR, με κόκκινες ραφές- ενώ για τους εξαίρετους χώρους του ισπανικού supermini δεν ήταν αναγκαία καμία παρέμβαση: εξακολουθούν να είναι από τους κορυφαίους της κατηγορίας, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αποσκευές (355 λίτρa).

Κινητήρας-κιβώτιο
Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας τούρμπο του ενός λίτρου μπορεί να έχασε 5 ονομαστικούς ίππους (110 PS) λόγω των νέων αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές CO2 συγκριτικά με πριν, εξακολουθεί όμως να είναι ιδιαίτερα σπιρτόζικος και ευχάριστος (0-100 χλμ./ώρα σε 10,3”), διατηρώντας τον θόρυβό του σε χαμηλά επίπεδα όταν οι στροφές βρίσκονται μεταξύ 2.000 και 3.000. Στο ωφέλιμο εύρος δηλαδή του συνόλου (η ροπή ανέρχεται στα 200 Nm ή 20,4 kgm). Ως αποτέλεσμα, ο κινητήρας τραβάει αδιαμαρτύρητα από χαμηλά, δεν λαχανιάζει ψηλότερα, διαθέτει αποθέματα δύναμης και δεν ξεπερνά εύκολα σε κατανάλωση τα 8 λίτρα/100 χλμ. Συμπαραστάτης του κινητήρα ένα πολύ εύχρηστο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο που σε προκαλεί να ανεβοκατεβάζεις σχέσεις για να… ευχαριστηθείς. Ο συνδυασμός κινητήρα-κιβωτίου αξίζει να αναφερθεί πως είναι από τους καλύτερους που έχουμε συναντήσει. Η μέγιστη ταχύτητα που ανακοινώνει η εταιρεία είναι 195 χλμ./ώρα και οι εκπομπές CO2 122 g/km. Επομένως, το ανανεωμένο Ibiza απαλλάσσεται από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.

Οδηγώντας
Στο δρόμο το νέο Ibiza απέδειξε πως τιμά το σπορτίφ παρελθόν του και βαδίζει επάνω στην ίδια εξίσωση, αναβαθμίζοντας φυσικά την ποιότητα των υπηρεσιών του. Με άλλα λόγια, δεν έχει αποχωριστεί το ελαφρύ πάτημα και τις άμεσες αντιδράσεις που χαρακτήριζαν παραδοσιακά τα αυτοκίνητα της Seat, ενώ, το ικανό πλαίσιο το βοηθά να συμπεριφέρεται αποτελεσματικά στην απαιτητική διαδρομή, αλλάζοντας άμεσα κατεύθυνση όταν του ζητηθεί. Εντελώς απαλλαγμένο από εξωγενείς παράγοντες, το νιώθεις «ένα κομμάτι». Συνδυάζει ενδοτικότητα και άνεση με σχετικά ήσυχη κύλιση και ακριβείς αντιδράσεις. Τέλος, αξίζει να αναφερθούν και τα δυνατά φρένα, κάτι που οφείλεται στους πίσω δίσκους, (η Seat προσφέρει δίσκους για τις εκδόσεις άνω των 100 ίππων).

Η έκδοση FR έχει ακόμη καλύτερο πάτημα, μιας και είναι πιο χαμηλά στο έδαφος και έχει λίγο σφιχτότερη ανάρτηση, μαζί με τα ελαστικά 215/45. Το αντίτιμο στην άνεση -ειδικά του ημιάκαμπτου άξονα πίσω- είναι υπαρκτό στις εγκάρσιες κακοτεχνίες του δρόμου, αλλά όχι τόσο ενοχλητικό, ενώ θυσιάζει πολύ λιγότερο την ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο. Στο ταξίδι συμβάλλει και η αρκετά ικανοποιητική ηχομόνωση.

Η αναβάθμιση -με το φετινό φρεσκάρισμα του Ibiza- στον τομέα αυτόν έχει να κάνει με τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης: πλέον, το ισπανικό supermini διαθέτει το σύστημα Travel Assist, που κρατά αυτόματα την ταχύτητα και την λωρίδα κυκλοφορίας -σε συνεργασία με το Lane Assist και το Traffic Sign Recognition για την αναγνώριση των ορίων ταχύτητας-, καθώς και τα Side Assist (για τα τυφλά σημεία των καθρεπτών) και High Beam Assist (για την αυτόματη λειτουργία της μεγάλης σκάλας των φώτων).

Οι αλλαγές στην πέμπτη γενιά του Ibiza κατάφεραν να το κρατήσουν επίκαιρο, κάνοντάς το πιο ποιοτικό και τεχνολογικά εξοπλισμένο μέσα στο έτσι κι αλλιώς σταθερό εύρος της εξαιρετικής σχέσης αξίας-τιμής ενός αυτοκινήτου που ήταν ανέκαθεν από τα πιο “τίμια” της αγοράς.

Η τιμή του, με τα νέα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας, ξεκινά από τα 19.690 ευρώ για τη βασική έκδοση με τον 1.0 Eco TSI των 110 ίππων, και φτάνει στα 20.490 ευρώ για τη σπορ έκδοση FR με το μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, όπως αυτής της δοκιμής (με το αυτόματο DSG 7 σχέσεων η τιμή ανεβαίνει κατά 600 ευρώ). Λογικές τιμές, αν συνυπολογίσουμε και τον αρκετά πλούσιο εξοπλισμό που το συνοδεύει.

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ