Δοκιμή BMW R 1300 GS

Το BMW R 1300 GS έρχεται βελτιωμένο συνολικά και όχι στα σημεία, με πολυπόθητα χαρακτηριστικά και αξιοζήλευτη οδική συμπεριφορά σε άσφαλτο και χώμα. Το GS συνεχίζει να αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές της κατηγορίας, μεταφέροντας ανόθευτο το πνεύμα περιπέτειας στον κάτοχο του.

Έχοντας ήδη πουλήσει πάνω από 1 εκατομμύριο GS στα 43 χρόνια ιστορίας του, η BMW έχει αποδείξει ότι γνωρίζει πολύ καλά τη συνταγή γύρω από την κατασκευή ενός επιτυχημένου Gelände/Straße – Sport (γερμανικά: off-road/road-sport) μοντέλου. Όταν έχεις όμως έχεις φτιάξει το δικό σου ξεχωριστό status στην κατηγορία, φαντάζει δύσκολή ή ώρα της ανανέωσης. Όχι για την BMW που έχει δείξει ότι ασπάζεται τις ριζοσπαστικές ιδέες και ξέρει να δημιουργεί νέες τάσεις. Χρειάστηκαν7 ολόκληρα χρόνια εξέλιξης και άπειρες εργατοώρες για να καταφέρει η Γερμανική εταιρεία να παρουσιάσει ένα ολοκαίνουργιο και πλήρως αναβαθμισμένο μοντέλο. Σχεδόν από λευκό χαρτί και διατηρώντας μονάχα από 3 κωδικούς ανταλλακτικών από τον προκάτοχο, με όλα τα υπόλοιπα μέρη να είναι καινούργια. Το R 1250 GS αποτελεί πλέον κομμάτι της ιστορίας και η σκυτάλη περνάει στο R 1300 GS με το νέο μοντέλο να είναι πιο μίνιμαλ σε διαστάσεις δίνοντας έμφαση στη μεγαλύτερη απόδοση και την καλύτερη συμπεριφορά σε κάθε τερέν.

Tο νέο μοντέλο χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή μείωση του βάρους κατά 12 kg σε σχέση με το προκάτοχό του. Στο επίκεντρο βρίσκεται και πάλι ο θρυλικός δικύλινδρος boxer κινητήρας. Η νέα του σχεδίαση είναι πιο συμπαγής από ποτέ χάρη στο κιβώτιο ταχυτήτων που βρίσκεται κάτω από τον κινητήρα και τη νέα διάταξη κίνησης εκκεντροφόρων.Έχοντας χωρητικότητα 1.300 κ.εκ. παράγει ισχύ 107 kW (145 hp) στις 7.750 rpm, αναπτύσσοντας μέγιστη ροπή 149 Nm στις 6.500 rpm. Αυτό τον καθιστά μακράν τον ισχυρότερο κινητήρα boxer ευρείας παραγωγής που έχει κατασκευάσει ποτέ η BMW. Στο κέντρο της νέας ανάρτησης βρίσκεται το κύριο πλαίσιο με μεταλλικό κέλυφος, κατασκευασμένο από χάλυβα, το οποίο, εκτός του ότι έχει βελτιστοποιηθεί σημαντικά.

Μετά από πολλά χρόνια το GS αποχωρίζεται το χαρακτηριστικό ασύμμετρο φανάρι και τη θέση του έχει πάρει ένας κεντρικός προβολέας με 4 LED matrix σε χιαστί διάταξη, που θυμίζει alien predator και αφήνει χώρο για την τοποθέτηση ραντάρ στο επάνω μέρος του. Στην πράξη προσφέρει βελτιωμένη ορατότητα, χάρη και στην ενσωματωμένη λειτουργία στροφής. Ανανεωμένο είναι και τοεμπρός ρύγχος, πιο μυτερό και χαμηλωμένοδίνει μια πιο επιθετική νότα, ενώ τα φλας έχουν μετακομίσει στις χούφτες για καθαρότερη εικόνα. Σίγουρα γίνεσαι πιο άμεσα αντιληπτός, αλλά είναι και πιο εκτεθειμένα σε περίπτωση πτώσης. Αλλαγμένη είναι και η πίσω όψη, με την ουρά να αποχωρίζεται το πίσω φανάρι και τα φλας να παίζουν διπλό ρόλοκάτι που έχουμε ξανά συναντήσει στο S 1000 XR, ενώ ενδιάμεσα τους αναπαύεται ο πομποδέκτης του ραντάρ. Οι συνολικές διαστάσεις του νέου μοντέλου έχουν μειωθεί, χάριν ευχρηστίας και ευελιξίας, με τα πλαϊνά φέρινγκ του κουστουμιού να δημιουργούν μια πιο μαζεμένη και μίνιμαλ εικόνα σε σχέση με τους προκατόχους του, αλλά οι προεξέχοντας κύλινδροι του Boxer συνεχίζουν να αποπνέουν την mucho adventure φιλοσοφία τωνGS. Ποιοτικά η BMW έχει δώσει τα διαπιστευτήρια της και το GS που αποτελεί βιτρίνα της δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση, με εξαιρετική συναρμογή και υφή των υλικών που προσδίδουν τόνους πολυτέλειας στην κατασκευή. Μικρή αφορμή για γκρίνια τα αυτοκόλλητα που δεν έχουν βερνίκι. Αυτονόητη η ύπαρξη πολλών διαφορετικών εκδόσεων σε χρωματισμό και εξοπλισμό, που καλύπτει τις επιθυμητές επιλογές του εκάστοτε αναβάτη

Δεν υπάρχει GS χωρίς Boxer και η BMW αποφάσισε να τον αναβαθμίσει αλλάζοντας τα πάντα εκτός από τα σώματα ψεκασμού. Έτσι έχουμε επανασχεδιασμένο σύστημα εισαγωγής, μεγαλύτερες βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής στις κυλινδροκεφαλές με διαστάσεις 44 mm αντί 40 mm στην πλευρά εισόδου και 35,6 mm αντί 34 mm στην πλευρά εξόδου και νέα μπεκ ψεκασμού. Η χωρητικότητα του κινητήρα ανέβηκε από τα 1.254 στα 1.300κ.εκ. μεδιάμετρο κυλίνδρων 106,5mm και διαδρομή πιστονιών 73mm. Η απόδοση φτάνει τους 145 ίππους στις 7.750σαλ με τη ροπή των 15,2 kg-m να κορυφώνεται στις 6.500σαλ, κάτι που σημαίνει σχεδόν 10 ίππους παραπάνω από το 1250. Για να το καταφέρουν αυτό, οι μηχανικοί της BMW αύξησαν τη σχέση συμπίεσης από 12,5:1 σε 13,3:1, ενώ υπάρχει και σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδωνπου αλλάζει την εισαγωγή ανάλογα με τις στροφές και το βάρος.

Η σημαντικότερη όμως αλλαγή αφορά το εξατάχυτο κιβώτιο το οποίο είναι πλέον τοποθετημένο κάτω από τον στρόφαλο και όχι πίσω του, με αποτέλεσμα τη μείωση του μήκους και του βάρους του κινητήρα. Χάρη στη νέα πιο compact διάταξη του μοτέρ, εξοικονομήθηκε χώρος για τοποθέτηση μακρύτερου ψαλιδιού, κατασκευάστηκε νέα εξάτμιση με κοντό τελικό και αναθεωρήθηκε το σύστημα Paralever της πίσω ανάρτησης, ενώ το συνολικό βάρος μοτέρ-σασμάν μειώθηκε κατά 6,5 κιλά. Στη διάθεση του αναβάτη υπάρχουν 4 riding modes (Eco, Rain, Road, Enduro) τα οποία μεταβάλλουν ανάλογα την απόδοση και την απόκριση του κινητήρα, ενώ η νέα τεχνολογική προσθήκη αφορά το σύστημα ACC ραντάρ με προειδοποίηση σύγκρουσης (FCW) και προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας (SWW). Το ραντάρ συνδέεται με το cruise control (DCC) και αυξομειώνει την επιλεγμένη ταχύτητα ανάλογα με την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ενώ εμφανίζει προειδοποιητικά σήματα τυφλού σημείουστους καθρέπτες σε περίπτωση που πλησιάζει όχημα στα πλάγια. Φυσικά μπορείς να το απενεργοποιήσεις, χάνοντας όμως τα όποια προτερήματα σου προσφέρει. Το πακέτο των ηλεκτρονικών βοηθημάτων είναι υπερπλήρες και διαθέτει επίσης, MSR για έλεγχο της ροπής στον πίσω τροχό, traction control (DTC) με δυνατότητα απενεργοποίησης και υποβοήθηση φρεναρίσματος(DBC) που μειώνει τη ροπή του κινητήρα και αυξάνει την πίεση του πίσω φρένου σε απότομη επιβράδυνσ

Μεγάλη αλλαγή έχουμε και στον τομέα των αναρτήσεων, όπου το ούτως ή άλλως πρωτοποριακό σύστημα Telelever της BMW περνάει σε μια νέα εποχή. Τα δύο σινεμπλόκ αποχωρούν και τη θέση τους παίρνει μια μεταλλική εύκαμπτη πλάκα, η οποία μειώνει την τριβή, καθώς το όλο σύστημα κινείται και έχει καλύτερη ανταπόκριση αλλά και καλύτερη πληροφόρηση του αναβάτη. Όμως το πιο βασικό – και αυτό που αποτελεί την πραγματική «επανάσταση» – είναι το γεγονός ότι η BMW προσέθεσε ένα δεύτερο, μικρότερο ελατήριο, το οποίο επιτρέπει ουσιαστικά την πλήρη εναλλαγή ανάμεσα στη λειτουργία Comfort και στη λειτουργία Dynamic. Πριν, η αλλαγή του σετ απ της ανάρτησης αφορούσε μόνο την ίδια, ενώ πλέον το πλαίσιο είναι ενεργό μέρος της ίδιας της ανάρτησης με δύο διαφορετικά ελατήρια, ένα για την Comfort και ένα για την Dynamic

Πίσω, το σύστημα Paralever έγινε και αυτό πιο σφικτό, για να επιτευχθεί υψηλότερος βαθμός πρόσφυσης. Η διαδρομή των αναρτήσεων είναι 190mm μπροστά και 200mm πίσω, αυξάνοντας την καταλληλότητα της1300 GS στο χώμα. Την επιβράδυνση της μοτοσυκλέτας αναλαμβάνει η Brembo με δύο δίσκους των 310mm και τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά και ένα δίσκο 285mm με διπίστονη δαγκάνα πίσω, παρουσία του Cornering ABS, ενώ χάρη στο Integral ABS Pro, το φρένο ενεργοποιείται και στους δύο τροχούς, ακόμα και αν ο αναβάτης πατήσει μόνο την μανέτα του μπροστινού. Η νέα BMW R 1300 GS είναι ελαφρύτερη, με γεμάτο το 19λιτρο ρεζερβουάρ(αντί για 20 λίτρα) και τον βασικό εξοπλισμό, η ζυγαριά σταματά στα 237 κιλά. Συνολικά “έχασε” 12 κιλά, μέσω της αφαίρεσης κάποιων αξεσουάρ όπως το κεντρικό σταντ από τον στάνταρ εξοπλισμό, το μικρότερο ρεζερβουάρ, τη νέα διάταξη του κινητήρα και τη νέα μπαταρία ιόντων λιθίου. Οι ζάντες είναι 19 και 17 ιντσών με τα ελαστικά που τις ντύνουν να έχουν διαστάσεις120/70και 170/60αντίστοιχα

Kάθεσαι αναπαυτικά στην σέλα-αφρό, απλώνεις τα χέρια στο φαρδύ τιμόνι, τα πόδιααγκαλιάζουν αναπαυτικά το ρεζερβουάρ και τα κύτταρα του εγκεφάλου σου, ετοιμάζονται να γεμίσουν απόλαυση. Βέβαια αυτά είναι λίγο έως πολύ γνωστά και μεταφέρονται αναλλοίωτα σε κάθε γενιά, αλλά στο R 1300 GS γίνεται άμεσα αντιληπτή η αυξημένη ευκολία στις κινήσεις και τους ελιγμούς και το όφελος από τις μαζεμένες διαστάσεις. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να κινείσαι daily χωρίς δεύτερη σκέψη με την αίσθηση ότι οδηγείς κάτι μικρότερο σε κυβισμό, την ώρα που ο εξαιρετικός Boxer έχει γεννηθεί για να προσφέρει ξεκούραστη λειτουργία, τόνους ροπής από χαμηλά και χαμηλή κατανάλωση. Η μέση τιμή της κυμάνθηκε στα6,9λ./100χλμ. με το μοτέρ τελείως άστρωτο, που σημαίνει ότι μπορεί να μειωθεί και άλλο, ιδιαίτερα σε συνθήκες ταξιδιού. Εκεί το GS βρίσκεται στο στοιχείο του με την ποιότητα κύλισης να παίρνει άριστα, αφού σε μεταφέρει ατσαλάκωτο ανεξάρτητα από το μήκος της διαδρομής

O αναβαθμισμένος Boxer πετυχαίνει αποστομωτικές επιδόσεις χωρίς να είναι αυτοσκοπός του. Ο μπάσος ήχος από το κοντό τελικό μοιάζει να σιχαίνεται τις νόρμες και η ροπή έρχεται με το τσουβάλι, εκτοξεύοντας το R 1300 GS σε κάθε στρέψη του δεξιού γκριπ. Μεστή απόδοση σε όλο το φάσμα, ροπάκλα που τραβάει ακόμα και με 6η με 40χλμ./ώρα και επιδόσεις που δεν ζει για αυτές, αλλά πετυχαίνει αξιοζήλευτα νούμερα. Τα πρώτα 100χλμ./ώρα έρχονται σε 3,55 δεύτερα, σπάει το 7αρι μέχρι τα 160, ενώ συνεχίζει να επιταχύνει δυνατά μέχρι τα 200χλμ./ώρα με χρόνο 11,4 δευτερόλεπτα. Χαρακτηριστικές είναι και οι ρεπρίζ, αφού το R 1300 GS χρειάζεται μόλις 4,83 δευτερόλεπτα για το 60-160χλμ./ώρα. Η τελική είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη με την ψηφιακή οθόνη να απεικονίζει λίγο πάνω από τα 230χλμ./ώρα, όμως τα όργανα ακριβείας έδειξαν 225 πραγματικά χιλιόμετρα. Η σταθερότητα του πλαισίου και η ανεμοκάλυψη ακόμα και σε αυτά τα χιλιόμετρα παραμένει υποδειγματική και σου μεταφέρει σιγουριά. Μια ματιά στη δυναμομέτρηση αποκαλύπτει ότι η BMW είναι μάλλον φειδωλή ανακοινώνοντας 145 ίππους, καθώς εμείς μετρήσαμε 151 με σχεδόν 140 ίππους να φτάνουν στον πίσω τροχό, ενώ 130 από αυτούς είναι διαθέσιμοι στο φάσμα 6.500 – 8500σαλ. αποκαλύπτοντας τη δυναμική του Boxer και στα ψηλά

Η έκπληξη έρχεται από το νέο ελαφρύτερο πλαίσιο και τις αναρτήσεις, που εξασφαλίζουν απρόσκοπτη πρόσφυση και βελτιωμένη συμπεριφορά. Το R 1300 GS είναι πιο στριφτερό, πιο ευέλικτο και πιο ελεγχόμενο στις αντιδράσεις του. Το νέο Telelever προσφέρει καλύτερο κράτημα στο δρόμο αλλά και στο χώμα και το GS λειτουργεί σαν ενιαίο σύνολο δίνοντας περισσότερη πληροφόρηση στον αναβάτη του. Το πιο σφιχτό Paralever συνδυάζεται άψογα με το μακρύτερο ψαλίδι, μεταφέροντας στο δρόμο όλη τη δύναμη χωρίς σπιναρίσματα και απώλειες τριβής. Νιώθεις περισσότερο συνδεδεμένος με τη μοτοσυκλέτα καθώς το πλαίσιο μπορεί να διαχειριστεί μεγαλύτερες ταχύτητες εισόδου και σου δίνει αυτοπεποίθηση να ανοίξεις νωρίτερα στην έξοδο της στροφής, σκορπίζοντας χαμόγελα σε σένα και Boxer ιαχές στο περιβάλλον. Τα φρένα της Brembo έχουν και δύναμη και διάρκεια προσφέροντας αξιόλογες τιμές επιβράδυνσης ακόμα και μετά από έντονη και σκληρή χρήση. Καταφέρνουν να ακινητοποιήσουν το R 1300 GS από τα 100χλμ.ώρα σε 38,94 μέτρα, κορυφαία επίδοση για την κατηγορία και όχι μόνο. Εν κατακλείδι, το R 1300 GS με χαμηλότερο βάρος, μικρότερες διαστάσεις και ισχυρότερο κινητήρα στοιχειοθετεί ένα πιο ευέλικτο, πιο σβέλτο, πιο ραφινάτο και ικανότερο σύνολο από τον προκάτοχο του.

Αρχική λιανική τιμή (με ΦΠΑ και ΕΤΤ):€20,690
Τελική τιμή μοτοσυκλέτας δοκιμής:€27,850

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ