Αν αναρωτιέται κανείς κατά πόσο στην εποχή που η αγορά στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα SUV και οι εταιρείες αναπόφευκτα προσαρμόζονται σ’ αυτό, η Tonale είναι μια «πραγματική» Alfa Romeo, που να ανταποκρίνεται στις παραδοσιακές αξίες της μάρκας, η απάντηση είναι θετική. Σίγουρα ένα SUV δεν μπορεί να είναι τόσο σπορτίφ όσο ένα παραδοσιακό σεντάν ή χάτσμπακ. Και φυσικά η Tonale δεν μπορεί να είναι σε αίσθηση και συμπεριφορά Giulietta, για να μείνουμε στην πολύ πρόσφατη ιστορία της Alfa Romeo. Είναι όμως αρκετά οδηγoκεντρική, έχει πολύ καλή οδική συμπεριφορά, πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, έχει καλές επιδόσεις σ’ αυτήν την έκδοση των 160 ίππων και, ακόμα και σε σχεδιαστικό επίπεδο, ξεχωρίζει με το στιλ της σε μια εποχή που όλο και περισσότερο τα αυτοκίνητα μοιάζουν μεταξύ τους.
Ανταποκρίνεται λοιπόν στις αξίες της μάρκας, απλώς τις έχει προσαρμόσει στην πραγματικότητα της εποχής μας, όπως συνέβαινε άλλωστε και στο παρελθόν, όταν οι συνθήκες της αγοράς και οι απαιτήσεις των καταναλωτών μεταβάλλονταν. Κι αυτή η προσαρμογή στη σημερινή πραγματικότητα έχει και τις θετικές επιπτώσεις της, όπως είναι η σημαντική βελτίωση της ποιότητας, η καλύτερη ευρυχωρία σε σχέση με τις εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου, η μείωση της κατανάλωσης και η βελτίωση της απόκρισης του κινητήρα χάρη στο υβριδικό σύστημα κλπ. Ωραία η ιστορία για να νοσταλγούμε, αλλά οι σημερινοί καταναλωτές αγοράζουν αυτοκίνητα που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες και συνθήκες. Και η Tonale είναι μία Alfa Rome που ανταποκρίνεται σε αυτές.
Η Tonale δεν είναι απλώς το μοντέλο που σηματοδοτεί την είσοδο της Alfa Romeo σε μία από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες της ευρωπαϊκής αγοράς, αυτή των μικρομεσαίων SUV, αλλά, όπως είχε επισημάνει η ίδια η εταιρεία κατά την παρουσίαση της, αποτελεί το ορόσημο μιας ριζικής μεταμόρφωσης της μάρκας, που προσαρμόζεται στη νέα εποχή της συνδεσιμότητας και του εξηλεκτρισμού χωρίς να προδίδει το παραδοσιακό σπορ ιταλικό χαρακτήρα της. Και χωρίς να προδίδει την παραδοσιακή ιταλική φινέτσα στη σχεδίαση, θα λέγαμε εμείς, η οποία πάντως στη συγκεκριμένη περίπτωση έχει…ελληνική σφραγίδα, αφού ο επικεφαλής της εξωτερικής σχεδίασης του μοντέλου είναι ένας Έλληνας, ο Αλέξανδρος Λιώκης!
Με το που βρεθείς στη θέση του οδηγού τηςTonale σε καλωσορίζει μια σύγχρονη καμπίνα με όλα τα κομφόρ που ξαναγράφει τους κανόνες των Alfa. H δυναμική οδήγηση τοποθετείται στην κορυφή της λίστας των υποχρεώσεων μιας Alfa, με τα υλικά στην καμπίνα, την εργονομία και το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να κατρακυλούν προς τα κάτω στη λίστα των προτεραιοτήτων της.
Η εμπειρία διαμονής στο εσωτερικό της είναι εξαιρετική, η ποιοτική τεχνολογία, κυρίως η άψογη συναρμογή και το φινίρισμα των τμημάτων, όπως και οι επιλογές των υλικών, αποδεικνύουν το premium υπόβαθρο. Η σχεδίαση του ταμπλό διατηρεί κάποια παραδοσιακά «αλφίστικα» στοιχεία, όπως για παράδειγμα ο πίνακας οργάνων με τα διπλά όργανα.
Η ψηφιακή οθόνη των 12,3” προσφέρει πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης, μία εκ των οποίων θυμίζει τη ρετρό εκτέλεση των πάλαι ποτέ Alfa με τους κλασικούς δείκτες στο καντράν και μερικές χαριτωμένες νύξεις στην ιταλική ταυτότητα, όπως η ένδειξη giri αντί rpm στο στροφόμετρο. Το σύστημα πολυμέσων είναι ένα από τα καλύτερα της αγοράς, πλούσιο σε δυνατότητες, εύχρηστο και άμεσο στις εντολές του οδηγού.
Aπό 40.500 ευρώ ξεκινά αυτό της Tonale με τους 160 ίππους.
Οι βασικές προδιαγραφές του κινητήριου υβριδικού συνόλου δεν έχουν αλλάξει: 4κύλινδρο θερμικό μοτέρ 1.464 κ.εκ, λειτουργία στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller, σύστημα ψεκασμού με πίεση έως 350 bar και διπλός μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων. Τον εξηλεκτρισμό έχει αναλάβει ένας ηλεκτροκινητήρας που αποδίδει 20 άλογα και 55 Nm ροπής και ο οποίος βρίσκεται τοποθετημένος μέσα στο αυτόματο 7άρι κιβώτιο με το διπλό συμπλέκτη που είναι στάνταρ σε όλες τις Alfa Romeo Tonale.
Το υβριδικό σύστημα είναι 48-βολτο και σε συνδυασμό δε με την μπαταρία ιόντων λιθίου των 0,77 kWh, επιτρέπει στην Tonale να ξεκινά και να κινείται με χαμηλή ταχύτητα εντελώς ηλεκτρικά. Ακριβώς, όπως και στην Tonale των 130 ίππων. Τη διαφορά εδώ κάνει το «έξυπνο» turbo, το οποίο μπορεί και αλλάζει γεωμετρία στη φτερωτή ανάλογα με τις ανάγκες για άριστη απόκριση χαμηλά και δύναμη ψηλά. Η απόδοση φτάνει στα 160 άλογα και η ροπή παραμένει 240 Nm στις 1.500 μόλις στροφές. Στην πράξη η διαφορά λειτουργίας με σχέση με την Tonale των 130 ίππων είναι εμφανής. Όχι τόσο σε επίπεδο επιδόσεων (1,1 δλ, καλύτερη σε 0-100 και 60-100, και 1,6 δλ. σε 80-120), όσο σε γραμμικότητα και βαρβάτο τράβηγμα στο μεσαίο φάσμα.
Και το καλύτερο; Παρότι το σύνολο είναι αισθητά πιο «ζωντανό» και μπορεί να υποστηρίζει έναν ανάλογο ρυθμό κίνησης, η μέση κατανάλωση παραμένει στα επίπεδα της «μικρής» Tonale. Η μέση τιμή γυροφέρνει ακόμη και κάτω από τα 8,5 λτ./100 χλμ., ενώ μέσα στην πόλη λόγω της ηλεκτροκίνησης μπορείς εύκολα να δεις νούμερα γύρω στα 6,0 λτ./100 χλμ. με επιλεγμένη τη λειτουργία Advanced Efficiency. Αυτό που μου έλλειψε και εδώ είναι ένας πιο συναρπαστικός ήχος, καθώς και καλύτερη απόκριση από το συνδυασμό κινητήρα-κιβωτίου, έχοντας επιλεγμένο το βασικό οδηγικό προφίλ. Στο Dynamic είναι σαφώς καλύτερα τα πράγματα, ενώ παράλληλα κερδίζεις πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία με τα θεσπέσια τεράστια αλουμινένια paddles που είναι πακτωμένα στην κολώνα του τιμονιού.
Η Tonale των 160 ίππων είναι ακόμα πιο ευχάριστη δρόμο, χάρη στην ευρωστία του κινητήριου συνόλου της ειδικά με επιλεγμένη τη Dynamic λειτουργία. Μπορείς να κινηθείς σε σπορτίφ ρυθμό και να διατηρήσεις με άνεση υψηλή μέση ωριαία, χωρίς να πιέζεις τον κινητήρα και χωρίς να βασανίζει τα αυτιά σου το σχετικό μουγκρητό. Σίγουρα πάντως ακόμα και τα 160 άλογα δείχνουν λίγα για το αριστουργηματικό ρυθμισμένο πλαίσιο της Tonale.
Ξεχωρίζει η σπέσιαλ ρύθμιση της ανάρτησης, ακόμα και με τα παθητικά αμορτισέρ Κoni FSD (αλλάζουν απόσβεση ανάλογα με τη συχνότητα λειτουργίας τους), συνδυάζοντας απόλυτο έλεγχο των κινήσεων και της κλίσης του αμαξώματος με σπουδαία κύλιση και premium άνεση. Το εμπρός σύστημα έχει ακρίβεια και σταθερότητα, αδικείται πάντως παράφορα από το υπερβολικά ελαφρύ τιμόνι που με «ξενέρωσε», όπως και στην 130άρα Tonale. Xάρη και στα φαρδιά μετατρόχια, η πρόσφυση είναι top, ενώ το πίσω μέρος παραμένει σταθερό και δεν προβληματίζει. Ακόμα πιο συγκλονιστικά σε αίσθηση και απόδοση τα φρένα που έχουν μεγαλύτερους δίσκους μπροστά και έτσι «κοκαλώνουν» την Tonale από τα 100 χλμ./ώρα σε 34,5 μ..
ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ