Δοκιμή Vespa Primavera 125 S

Η διαχρονικότητα είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του ονόματος Vespa της Piaggio και ένας από τους λόγους που η ιταλική μάρκα έχει αποκτήσει τόσους πιστούς ακολούθους ανά τον κόσμο. Η νέα Primavera 125S, παντρεύει την κλασική γοητεία των θρυλικών αυτών μοντέλων με εκσυγχρονισμένα στοιχεία, όπως έναν Euro5+ κινητήρα, συνθέτοντας ένα σύνολο, ιδανικό για καθημερινές «φινετσάτες» μετακινήσεις.

Η βασική δομή της Primavera δεν έχει αλλάξει, με τον μονοκύλινδρο i-Get κινητήρα των 124 cc που αποδίδει 11 hp στις 7,750 rpm. Ομοίως δεν έχουμε αλλαγές στα βασικά δομικά στοιχεία του σκούτερ δηλαδή σε πλαίσιο, αναρτήσεις και φρένα. Το φρεσκάρισμα στην Primavera, όπως και της Sprint, ξεκινά από την εμφάνιση όπου η Piaggio ανανέωσε κάποια στοιχεία του σκούτερ χωρίς να επηρεάσει καθόλου τη γενικότερη εμφανισιακή του σφραγίδα. Οι αλλαγές που έγιναν φέτος στην εμφάνιση της Primavera είναι ίσως πιο εμφανείς στους τροχούς, όπου έχουμε νέες ζάντες με πέντε μπράτσα (έξι στις Sprint) καθώς και επανασχεδιασμένα στοιχεία σε διάφορα σημεία του κορμιού της.

Το άλλο σημείο που ακούμπησε η Piaggio στην ανανέωση είναι ο εξοπλισμός, με νέα όργανα που συνδυάζουν αναλογικό ταχύμετρο με μία LCD οθόνη τριών ιντσών. Αυτή η τελευταία αναλαμβάνει και την φιλοξενία του πακέτου σύνδεσιμότητας Vespa ΜΙΑ το οποίο είναι προαιρετικό για όλα τα μοντέλα Primavera εκτός από την κορυφαία έκδοση Tech που το απολαμβάνει στον βασικό της εξοπλισμό, παρέα με άλλη οθόνη στα όργανα, πέντε ιντσών έγχρωμη TFT, καθώς και σύστημα keyless που ελέγχει τον κεντρικό διακόπτη και τη σέλα

Στο μπροστινό μέρος, το χαρακτηριστικό για Vespa σύστημα μονού βραχίονα δεν θα μπορούσε να λείπει, συνδυαζόμενο με δισκόφρενο διαμέτρου 200 χλστ και δαγκάνα δύο εμβόλων. To ΑBS είναι μονοκάναλο και επιδρά στον μπροστινό τροχό, αφού πίσω, την πέδηση αναλαμβάνει ταμπούρο με τύμπανο διαμέτρου 140 χλστ. Η αλήθεια είναι ότι για την τιμή της Primavera 125 S, στα 4.350 €, το ταμπούρο φαντάζει ως μια «φθηνή» επιλογή αλλά σημασία έχει τελικά το αν δουλεύει σωστά, κάτι που θα το διαπιστώσουμε στη συνέχεια της δοκιμής.

H Vespa Primavera 125 S ξεχωρίζει όπως και όλες οι ομόσταυλες της, για την ευκολία οδήγησης. Το χαμηλό της βάρος στα 125 κιλά και οι «συμπαγείς» της διαστάσεις, σε συνδυασμό με τους τροχούς μικρής διαμέτρου, την καθιστούν ευέλικτη στην κίνηση, με τρόπο που λίγα άλλα δίτροχα μπορούν να φτάσουν.

Παρά τους τροχούς 12 ιντσών η άνεση και η ποιότητα κύλησης βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, κάτι στο οποίο συνηγορεί επίσης και η σέλα. Η θέση οδήγησης είναι εργονομική και θα βολέψει πληθώρα σωματότυπων, με το επίπεδο πάτωμα και το μεγάλο τμήμα της σέλας που αναλογεί στον οδηγό να επιτρέπουν ελευθερία κινήσεων.

Σε πρακτικό επίπεδο, κάτω από την σέλα θα χωρέσει ένα Jet κράνος (με δυσκολία ένα μικρού μεγέθους full – face), ενώ το ντουλαπάκι στο εσωτερικό της ποδιάς που κλειδώνει, προσφέρεται για τη φύλαξη εγγράφων, τηλεφώνου και ενός ζευγαριού γαντιών. Υπάρχει διπλό σταντ, το οποίο είναι εύκολο στον χειρισμό αλλά θα θέλαμε και πλάγιο, για τις σύντομες στάσεις.

Η πληροφόρηση του αναβάτη γίνεται μέσω ενός πίνακα οργάνων που συντίθεται από ένα μεγάλο αναλογικό ταχύμετρο και μια LCD οθόνη. Υπάρχουν όλα όσα θα χρειαστεί κανείς και το παράδοξο είναι πως παρά την «ψηφιακή» φύση της οθόνης, το αποτέλεσμα δεν δείχνει παράταιρο στην κλασικίζουσα γενικότερη αύρα της Vespa

Σε ότι αφορά στην επιδόσεις, ο κινητήρας δεν είναι ο πιο ισχυρός της κατηγορίας, ούτε και η Primavera 125 S είναι το πιο γρήγορο scooter σε αυτή την κλάση κυβισμού. Ωστόσο αυτά, ποτέ δεν ήταν στις επιδιώξεις μιας Vespa και στα ζητούμενα όσων τις αγοράζουν. Στη πράξη, η ισχύς και οι επιταχύνσεις είναι «όσο χρειάζονται» και ποτέ δεν αισθάνεσαι έλλειψη ή υστέρηση σε κάτι, αλλά απολαμβάνεις ένα κινητήρα που συμπλέει με τη γενικότερη «premium» αύρα του μοντέλου, χάρη στην πολιτισμένη, ομαλή και αθόρυβη λειτουργία του

Επιμένοντας στο γκάζι, η Primavera 125 S θα φτάσει τα 100 χλμ./ώρα στο κοντέρ, με τα 10 λιγότερα να επιτυγχάνονται εύκολα, πάντα και παντού. Ναι, υπάρχουν (λίγο) πιο γρήγορα scooter 125 κ.εκ. αλλά ας προσπαθήσουν να «κυνηγήσουν» την Primavera μέσα σε πυκνή κίνηση και ίσως αναθεωρήσουν το τι σημαίνει γρήγορο και το τι μετράει στα οχήματα που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για το αστικό πεδίο.

Λίγη σημασία έχει τελικά και το αν το πίσω φρένο είναι ταμπούρο, μιας και γενικά η πέδηση είναι πολύ καλή και σταματά το scooter πειστικά και με ασφάλεια. Σε ότι αφορά σε ένα άλλο, πολύ σημαντικό για την κατηγορία αυτή των οχημάτων στοιχείο, η κατανάλωση είχε στη διάρκεια της δοκιμής μια μέση τιμή 2,8 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα, με την σημείωση ότι δεν ήμασταν καθόλου «ευγενικοί» με το γκάζι

Στα 4.350 € που κοστίζει, τα οποία δεν είναι λίγα φυσικά, αγοράζει κανείς πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής και ένα όχημα «δαιμονικά» ευέλικτο και οικονομικό που θα τα βάζει καθημερινά με το «τέρας» της κίνησης.

 

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ