Κ. Μητσοτάκης: Θέλουμε ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών και απαιτήσεων

Στη συμφωνία της Ελλάδας με την Ιταλία για την οριοθέτηση ΑΟΖ αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην Ολομέλεια στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας και Θρησκευμάτων: «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για θετική εξέλιξη εθνικών διαστάσεων τονίζοντας πως αναγνωρίστηκε με τον πιο επίσημο τρόπο ότι τα νησιωτικά εδάφη έχουν κυριαρχικά δικαιώματα όπως και τα χερσαία, κάτι πολύ σημαντικό για τη συνολική εθνική στρατηγική της πατρίδας μας.

Ανέφερε ότι αυτή η συμφωνία αποτελεί υπόδειγμα συνεννόησης που αντιμετωπίζει εκκρεμότητα 40 ετών ενώ ταυτόχρονα αποτελεί διεθνές γεγονός που αποκαθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και εγγράφεται ως ιστορικό, πολιτικό και νομικό δεδομένο για ολόκληρη την περιοχή.

«Με την Ιταλία πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά, εστία Ειρήνης και συνεργασίας. Τέτοιες διμερείς συνθήκες εύχομαι να βρουν γόνιμη συνέχεια και μεταξύ άλλων κρατών της περιοχής μας», συμπλήρωσε επισημαίνοντας ότι η χθεσινή εξέλιξη δεν ήρθε τυχαία και ξαφνικά αλλά είναι αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς.

«Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει πάντα μαζί της το διεθνές δίκαιο. Έχει δίπλα τους και πολλούς και ισχυρούς συμμάχους. Και μέσα της τη γνώση, την υπερηφάνεια και τη δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της όποτε, όπου και όπως πρέπει», τόνισε και δήλωσε χαρούμενος που αυτή την επιτυχία τη χαιρέτησε ουσιαστικά το σύνολο του πολιτικού κόσμου της χώρας.

«Σε αυτά τα ζητήματα δεν πρέπει να υπάρχουν ανούσιες διαφορές και κομματικές εντάσεις. Εύχομαι το κλίμα της εθνικής συναίνεσης να διατηρηθεί και, γιατί όχι, να επεκταθεί και σε άλλα αντικείμενα όπως το ζήτημα της Παιδείας», προσέθεσε.

Θέλουμε ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών και απαιτήσεων

Ξεκινώντας την ομιλία του ο πρωθυπουργός σχολίασε τα μέτρα που τηρούνται ανάμεσα στους ομιλητές για την πανδημία. «Χαίρομαι που εξακολουθούμε στη Βουλή να δίνουμε το καλό παράδειγμα. Ο κορονοϊός δεν μας έχει εγκαταλείψει ακόμα. Και καθώς ανοίγουμε σταδιακά την κοινωνία μας οφείλουμε να είμαστε όλοι διπλά προσεκτικοί», είπε.

Μιλώντας για την Παιδεία αρχικά ευχαρίστησε εκπαιδευτικούς, μαθητές, φοιτητές και γονείς «που κράτησαν ζωντανή τη μάθηση μέσα στην υγειονομική καταιγίδα» και ανέφερε πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μια μεγάλη κατάκτηση και ένα σύγχρονο, συμπληρωματικό εργαλείο για το μέλλον.

Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης, υπογράμμισε και έκανε λόγο για ένα σύγχρονο, ανοικτό σε όλους, σύστημα εκπαίδευσης, υψηλών προσδοκιών και απαιτήσεων.

«Ίσως πρόκειται για μία από τις λίγες περιπτώσεις που ένας λιτός τίτλος στο νομοσχέδιο, δικαιώνει την ουσία του. “ Αναβάθμιση του σχολείου”», σημείωσε.

Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο καθυστέρησε να έρθει στη Βουλή λόγω του κορονοϊού αλλά τόνισε πως αυτό δεν εμπόδισε τη δημόσια διαβούλευση και το δημόσιο διάλογο με φορείς. Σημείωσε ότι στη δημόσια διαβούλευση κατατέθηκαν 14.716 σχόλια και πολλές από τις παρατηρήσεις βρήκαν τη θέση τους στο νομοσχέδιο.

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι η αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών είναι από κάτω προς τα πάνω και σημείωσε πως τα παιδιά που θα μπουν στην α’ δημοτικού στο 2020 θα ολοκληρώσουν τον 12ετή κύκλο σπουδών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση το 2032.

«Θα πρέπει όλοι μαζί να σχεδιάσουμε το μέλλον που αλλάζει με τόσο μεγάλη ταχύτητα, να εμπλουτίσουμε το γνωστικό αντικείμενο», συνέχισε αναφέροντας π.χ. πως η καθιέρωση των εργαστηρίων θεματικών δραστηριοτήτων υπηρετεί αυτόν τον σκοπό.

«Σκοπός μας δεν είναι μόνο να διαμορφώσουμε παιδιά που θα έχουν πρόσβαση και κατοχή της γνώσης αλλά να διαμορφώσουμε σωστούς και υπεύθυνους ανθρώπους της εποχής τους», συμπλήρωσε.

Ειδικά για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας από το νηπιαγωγείο χαρακτήρισε τα επιχειρήματα όσων διαφωνούν παντελώς ανυπόστατα. Είπε ότι στις πιο πολλές ευρωπαϊκές χώρες τα παιδιά διδάσκονται δεύτερη γλώσσα από την ηλικία των 4 ετών και πως αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Προσέθεσε δε, ότι κατά τεκμήριο η επιστημονική κοινότητα αναγνωρίζει πως ο εγκέφαλος των παιδιών έχει καλύτερη δυνατότητα απορρόφησης ξένων γλωσσών και πως οι απόψεις για το αντίθετο είναι μειοψηφικές. Και επίσης αναρωτήθηκε μήπως η πολιτική της μη εκμάθησης έχει τελικά ταξικά χαρακτηριστικά καθώς οικογένειες με μεγαλύτερη οικονομική δυνατότητα φροντίζουν να προσφέρουν στα παιδιά τους αυτή τη δυνατότητα.

Σημαντικό βήμα, είπε, είναι και η αξιολόγηση των επιδόσεων στο γυμνάσιο και η διεύρυνση των εξεταζόμενων μαθημάτων ενώ μίλησε και για το θέμα της αναγραφής της διαγωγής στους τίτλους σπουδών.

«Δεν αντιλαμβάνομαι όμως γιατί το σχολείο να αυτοπεριορίζεται στη μετάδοση μόνο γνώσεων και όχι ήθους», είπε και απέναντι στο επιχείρημα ότι η διαγωγή θα συνοδεύει το παιδί για όλη του τη ζωή, σημείωσε πως το ίδιο συμβαίνει και με το βαθμό του απολυτήριου. «Και πρέπει ή δεν πρέπει να γνωρίζει το παιδί ότι υπάρχει φίλτρο που αξιολογεί και τη συμπεριφορά του στο σχολείο όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε ανατριχιαστικά ζητήματα όπως το μπούλινγκ;», συμπλήρωσε.

Αναφερόμενος στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία διάβασε απόσπασμα του οραματιστή, αριστερού μεταρρυθμιστή της Παιδείας Δημήτρη Γληνού το 1927.

«Σε μια εποχή που όλοι αντιλαμβανόντουσαν και πρώτα η Αριστερά ότι το πρότυπο σχολείο, που δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές με ιδιαίτερες δεξιότητες να μπορούν να ανταγωνιστούν άλλα παιδιά με ιδιαίτερες δεξιότητες, δεν ήταν μηχανισμός παραγωγής ελίτ ή διακρίσεων. Έδινε τη δυνατότητα πρωτίστως σε παιδιά από φτωχές οικογένειες που δεν είχαν και δεν έχουν τη δυνατότητα να βρουν καταφύγιο στην ιδιωτική εκπαίδευση», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης και δήλωσε ότι εξακολουθεί να μην αντιλαμβάνεται την επίμονη άρνηση για την ενίσχυση των πρότυπων και των πειραματικών. «Εκτός αν η πραγματική ανησυχία τους είναι η αξιολόγηση», σχολίασε, ξεκαθαρίζοντας ότι «αυτή η κυβέρνηση στα ζητήματα της αξιολόγησης δεν θα κάνει πίσω».

Οι αλλαγές στην τριτοβάθμια

Αναφέρθηκε επίσης στις προσλήψεις για πρώτη φορά μονίμων εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή και στη συνέχεια πέρασε στις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πρώτα μίλησε για το άσυλο και τον νόμο για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και στη συνέχεια είπε ότι αυτές οι μεταρρυθμίσεις πλαισιώνονται από τον εκσυγχρονισμό στην εκλογή των διοικήσεων των πανεπιστημίων, στον εξορθολογισμό του πλαισίου των μεταγραφών και στην τόνωση της εξωστρέφειας των ΑΕΙ.

Οι πρυτάνεις είπε θα εκλέγονται για μια, 4ετή θητεία, θα είναι υποψήφιοι σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η ψηφοφορία θα είναι ηλεκτρονική.

Για τις μεταγραφές είπε ότι προβλημάτισε πολύ αυτή η διάταξη σύμφωνα με την οποία θα πρέπει η βαθμολογία στο νέο τμήμα να μην υστερεί πολύ έναντι εκείνης που είχε στο τμήμα που ο φοιτητής είχε εισαχθεί.

Για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων, είπε ότι θα μπορούν να ιδρύουν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα χωρίς την προηγούμενη έγκριση του υπουργού, ότι θεσμοθετούνται διπλοί κύκλοι σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ιδρυμάτων και πως θέλουμε να προσελκύσουμε στα δημόσια πανεπιστήμιά μας αλλοδαπούς φοιτητές οι οποίοι θα πληρώνουν δίδακτρα και θα κάνουν την Ελλάδα εκπαιδευτικό κέντρο της Μεσογείου.

«Θα ήταν ευχής έργο, αν όχι στο σύνολο, έστω σε κάποιες πτυχές του νομοσχέδιου, να μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε την ανάγκη της απαραίτητης συναίνεσης», είπε και προσέθεσε: «Θα ήθελα να δω τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να έρχεται σε αυτό το βήμα και αντί να ασκεί μόνο κριτική να πει, ναι, υπάρχουν τρία, τέσσερα, πέντε σημεία στα οποία μπορούμε να συμφωνήσουμε».

Ολοκληρώνοντας διάβασε λόγια ενός άλλου πεφωτισμένου μεταρρυθμιστή από το χώρο της Αριστεράς, του Αλέξανδρου Δελμούζου το 1925 ο οποίος έλεγε μεταξύ άλλων ότι «το σχολείο στέκει πάνω από κάθε πρόσκαιρη κομματική διαπάλη».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ