Δοκιμάζουμε Dacia Jogger – 1.0 TCe 100

Tο νέο Dacia Jogger, είναι το μεγαλύτερο αυτοκίνητο που έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής η ρουμανική θυγατρική της Renault, ένα μικρομεσαίο crossover με μήκος 4,547μ. και μεταξόνιο 2,9 μ., που διατίθεται σε 5θέσιες και 7θέσιες εκδόσεις. Ένα αυτοκίνητο δηλαδή που προσφέρει υπηρεσίες που προς το παρόν δεν μπορούν να καλυφθούν από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τις οικογενειακές μεταφορές σε αποστάσεις εκτός αστικού περιβάλλοντος.

Βασικό στοιχείο του εσωτερικού του Jogger είναι οι πολύ καλοί χώροι, που στην 7θέσια έκδοση επαρκούν για την άνετη μεταφορά όχι μόνο δύο μικρόσωμο παιδιών στην τρίτη σειρά καθισμάτων, αλλά συνολικά 7 ενηλίκων ύψους ακόμα και 1.80 μ., με την ανάλογη μείωση φυσικά του χώρου αποσκευών. Ο τελευταίος είναι τεράστιος στην 5θέσια έκδοση (708λίτρα), αλλά πολύ μεγάλος (565 λίτρα) ακόμα και στην 7θέσια όταν τα καθίσματα της τρίτης σειράς είναι αναδιπλωμένα. Κατεξοχήν οικογενειακό αυτοκίνητο, λοιπόν, με συνολικά πολύ καλή πρακτικότητα, όπως προδίδουν λεπτομέρειες σαν τα αναδιπλούμενα τραπεζάκια αεροπορικού τύπου στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων ή τους επαρκείς χώρους για μικροπράγματα (υπάρχουν μάλιστα ακόμα και ποτηροθήκες για τους επιβάτες της τρίτης σειράς). Ένα άλλο χαρακτηριστικό του εσωτερικού, χάρη στην κατάλληλη διαμόρφωση της οροφής, είναι η «αμφιθεατρική» διάταξη των καθισμάτων (αυτά της δεύτερης σειράς είναι τοποθετημένα ψηλότερα από την πρώτη και της τρίτης ψηλότερα από την δεύτερη), ώστε αν πίσω κάθονται επιβάτες μικρότερου ύψους, να έχουν κάποια ορατότητα προς τα εμπρός. Παρατηρήσαμε πάντως ότι αν πίσω κάθεται κάποιος σχετικά ψηλός, μπορεί η οροφή και τα σκιάδια εμπρός να περιορίζουν κάπως τη δική του ορατότητα, οπότε η κατανομή των επιβατών μέσα στο αυτοκίνητο πρέπει να γίνεται με κάπως διαφορετική λογική απ’ ό,τι στα υπόλοιπα αυτοκίνητα.

Η έκδοση διπλού καυσίμου του Jogger κινείται από τον χιλιάρη υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα, που αποδίδει μέγιστη ισχύ 100 ππων (στη λειτουργία με υγραέριο). Η βασική του ρύθμιση δίνει προτεραιότητα στη λειτουργία με υγραέριο και όταν αυτό εξαντληθεί, ο κινητήρας περνάει αυτόματα στη λειτουργία με βενζίνη. Στην πράξη πρόκειται για ένα κινητήριο σύνολο που κινεί ικανοποιητικά το αυτοκίνητο, χωρίς να προσφέρει μεν σπουδαίες επιδόσεις, αλλά και χωρίς να δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας. Ιδιαίτερα στην ήρεμη οδήγηση με μεσαίες στροφές, η ροπή που προσφέρει το τούρμπο επιτρέπει την άμεση απόκριση του συστήματος στις εντολές για ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Προφανώς οι επιδόσεις είναι λίγο καλύτερες στο 5θέσιο λόγω μικρότερου βάρους (0-100 χλμ./ώρα σε 12,5” με βενζίνη/12,3” με υγραέριο) και πιο μέτριες στο 7θέσιο (0-100 χλμ./ώρα σε 13,2” με βενζίνη/13,0” με υγραέριο).

Για την τροφοδοσία με καύσιμο υπάρχουν δύο ρεζερβουάρ, ένα βενζίνης 50 λίτρων και ένα υγραερίου 40 λίτρων. Το σύνολο δίνει μια τεράστια αυτονομία, που μπορεί ακόμα και να περάσει τα1.000 χιλιόμετρα. Προφανώς η οικονομικότερη λειτουργία είναι με το υγραέριο, με μέση κατανάλωση σε μικτές συνθήκες στην δοκιμή μας (σε καθαρά αστικές συνθήκες, αλλά και έξω από την πόλη) γύρω στα 11 λίτρα/100 χλμ. (οι καταναλώσεις των δύο καυσίμων σε λίτρα δεν είναι συγκρίσιμες, γιατί το υγραέριο έχει μικρότερη θερμογόνο δύναμη από την βενζίνη, οπότε χρειάζονται περισσότερα λίτρα, αλλά επιτρέπει την παροχή μεγαλύτερης ισχύος από τον κινητήρα, οπότε προσφέρει καλύτερες επιδόσεις). Με την τιμή του υγραερίου αυτή την εποχή γύρω στα 95 λεπτά το λίτρο, αυτό συνεπάγεται κόστος περίπου 10,5 ευρώ/100 χλμ., που είναι χαμηλότερο ακόμα κι απ’ αυτό του ντίζελ (και προφανώς σε ταξίδι, όπου η κατανάλωση μειώνεται, πέφτει ακόμα περισσότερο). Θα αναφέρουμε, τέλος, ότι το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο έχει σωστή κλιμάκωση για την δύναμη του κινητήρα και ικανοποιητική αίσθηση και ακρίβεια στην καθημερινή οδήγηση, χωρίς απαιτήσεις για πιο απαιτητικούς ρυθμούς (που ούτως ή άλλως δεν ταιριάζουν στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου).

Οδηγώντας

Μιλάμε για ένα υπερυψωμένο (απόσταση από το έδαφος 20εκ.) οικογενειακό crossover με γαλλικές καταβολές (ως γνωστόν η Dacia είναι θυγατρική της Renault και χρησιμοποιεί πλατφόρμες και τεχνολογία της γαλλικής εταιρείας), οπότε εύκολα μπορεί να προβλέψει κανείς την συμπεριφορά του, που επιδιώκει μια καλή ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια και την άνεση. Κλασικά υποστροφικό, με προοδευτικό τρόπο όμως, χωρίς απότομες αντιδράσεις και χωρίς αντιδράσεις της «ουράς» αν αφήσεις το γκάζι πάνω στην στροφή, με επαρκές κράτημα και καλή σταθερότητα, με κάπως αυξημένες κλίσεις στις στροφές σε σχέση με τα πιο χαμηλά αυτοκίνητα, αλλά όχι υπερβολικές και με κάπως αργό μεν, αλλά ικανοποιητικό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι για τον χαρακτήρα του, είναι γενικά ευκολοδήγητο και δεν προβληματίζει ποτέ τον οδηγό. Επαρκή είναι και τα φρένα του, θα παρατηρήσουμε μόνο ότι έχουν μία «σπογγώδη» αίσθηση. Απολύτως ικανοποιητική για οικογενειακό αυτοκίνητο είναι και η άνεση που προσφέρει.

Η Dacia δεν υπόσχεται φυσικά πολυτέλειες στα αυτοκίνητά της, τα οποία έχουν ιδιαίτερα προσιτές τιμές που τα έχουν κάνει περιζήτητα σε όλη την Ευρώπη. Οπότε το εσωτερικό του Jogger χαρακτηρίζεται από σκληρά πλαστικά στο ταμπλό (τα οποία πάντως «σπάνε» από μία λωρίδα υφάσματος κατά μήκος του ταμπλό) και απλή γενικά κατασκευή, με αποδεκτή πάντως ποιότητα που δεν δείχνει «φτηνιάρικη» και με σωστή συναρμολόγηση. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος όμως είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί ορισμένοι να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Η τιμή του αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα σε σχέση με το μέγεθός του, ξεκινώντας από 19.280 ευρώ στην 5θέσια έκδοση διπλού καυσίμου, με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, 6 αερόσακοι, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, προβολείς τεχνολογίας LED, προβολείς ομίχλης, υπολογιστής ταξιδιού, ράγες οροφής, ραδιόφωνο και ενσωμάτωση smartphone μέσω εφαρμογής Media Control, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι. Αναπόφευκτα εδώ υπάρχει έλλειψη ρεζέρβας, ώστε να χωρέσει πίσω και το ρεζερβουάρ υγραερίου. Η7θέσια έκδοση που δοκιμάσαμε ξεκινάει από 22.680 με το δεύτερο -αρκετά πιο πλούσιο- επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει επιπλέον ηλεκτρικά παράθυρα πίσω, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, cruise control, αισθητήρες στάθμευσης πίσω, τιμόνι ρυθμιζόμενο και σε βάθος, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8” και συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto κλπ..

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ