Η Μercedes GLE μας προβλημάτισε μόνο σε κάποιους πολύ… στενούς δρόμους της πόλης λόγω του μεγέθους της! Είναι σίγουρα πάρα πολύ ευχάριστονα οδηγείς ένα αυτοκίνητο τόσο δυνατό, με τέτοια απόκριση στο γκάζι και ροπή από χαμηλά, τόσο εργονομικό και ποιοτικό εσωτερικά, με ηχομόνωση που σε απομονώνει αρκετά από τους θορύβους του περιβάλλοντος και με μία οδική συμπεριφορά που, παρά τον όγκο του, σου επιτρέπει να κινηθείς πολύ σβέλτα σε κάθε είδος διαδρομής. Ένα αυτοκίνητο για πολύ ευχάριστες και πολύ ξεκούραστες διαδρομές. Στο οποίο μάλιστα, με προφανή ρεαλισμό, η Mercedes προσφέρει και εκδόσεις ντίζελ, που μειώνουν το κόστος χρήσης και τις εκπομπές CO2, αλλά και κάνουν πιο ξεκούραστη την οδήγηση και προσφέρουν καλύτερες δυνατότητες για κίνηση εκτός δρόμου χάρη στην τεράστια ροπή των πετρελαιοκινητήρων. Απλώς το βλέπεις σαν κάτι απόμακρο, με δεδομένο ότι απευθύνεται στην κυριολεξία σε ελάχιστους (είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 πουλήθηκαν μόνο 128 GLE όλων των εκδόσεων σε σύγκριση με τις 1.237 GLA, που είναι το μικρότερο SUV της Mercedes). Όσοι μπορούν να το αγοράσουν, σίγουρα θα το απολαύσουν.
Σε ένα αυτοκίνητο τέτοιων διαστάσεων είναι αυτονόητη η ύπαρξη πολύ μεγάλων χώρων στο εσωτερικό, που φιλοξενούν με τη μεγαλύτερη άνεση 4 επιβάτες (ακόμα κι ένα πέμπτος θα μεταφερθεί με μικρότερους συμβιβασμούς από ότι στα περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί και το κεντρικό «τούνελ» στο δάπεδο είναι πολύ χαμηλό). Οι οποίοι δεν θα έχουν φυσικά το παραμικρό πρόβλημα να πάρουν μαζί τους και ένα ακόμα και υπερβολικό αριθμό αποσκευών, αφού η χωρητικότητα του τεράστιου πορτμπαγκάζ φτάνει τα 655 λίτρα. Αρκετοί είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, κάτι που σίγουρα είναι επιθυμητό σ’ ένα «ταξιδιάρικο» αυτοκίνητο, όπως είναι ένα μεγάλο SUV. Αυτονόητη επίσης είναι και η κορυφαία ποιότητα υλικών και κατασκευής και η πολύ καλή ηχομόνωση, όπως περιμένει κανείς από μία μεγάλη και ακριβή Mercedes. Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, με πολλές ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν στον καθένα να βολευτεί, ενώ και η γενική εργονομία είναι σωστή. Μόνο που του «κουπέ» σχήμα με το πιο μικρό πίσω άνοιγμα περιορίζει κάπως την ορατότητα προς τα πίσω. Επίσης δεν υπάρχει πίσω καθαριστήρας. Μια παρατήρηση, που αφορά πάντως και ένα πολύ μεγάλο αριθμό από τα σύγχρονα αυτοκίνητα, είναι οι πολλές επιφάνειες αφής που υπάρχουν στο εσωτερικό, στο τιμόνι, την οθόνη και το σύστημα ελέγχου λειτουργιών στην κεντρική κονσόλα και απαιτούν μια εξοικείωση και μια προσοχή για να μην επιλέγεις άθελά σου αλλαγές επειδή ακούμπησες μία τέτοια επιφάνεια προσπαθώντας να κάνεις κάτι άλλο (εμείς π.χ. αλλάξαμε κατά λάθος 3-4 φορές σταθμό στο ραδιόφωνο). Θα παρατηρήσουμε επίσης ότι οι θήκες στις πόρτες έχουν κάπως άβολο σχήμα προς τα πίσω («χώνονται» προς τα πίσω και στενεύουν).
Η τιμή του αυτοκινήτου βρίσκεται βέβαια πέρα από τα όρια του εφικτού ακόμα και για τη μεσαία τάξη, ξεκινώντας από 103.350 ευρώ, με ένα ιδιαίτερα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού η μεγάλη λίστα του οποίου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα επιτήρησης νεκρού σημείου, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης όριο ταχύτητας, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα , κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, αναδιπλούμενους και θερμαινόμενος αντιθαμβωτικούς καθρέφτες, αισθητήρες στάθμευσης και κάμερα 360°, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, σύστημα θέρμανσης υγρού πλύσης παρμπρίζ, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, θύρες USB, χειριστήρια στο τιμόνι, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, σύστημα πλοήγησης, ασύρματη φόρτιση κινητού, συναγερμό με προστασία κατά της ρυμούλκησης και προστασία χώρου επιβατών, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Υπάρχει όμως η γνωστή έλλειψη ρεζέρβας, που δυστυχώς τείνει να γίνει κανόνας ακόμα και στα ακριβά αυτοκίνητα.
Κινητήρας-κιβώτιο
Η συγκεκριμένη έκδοση της GLE κινείται από ένα 2λιτρο ντίζελ ισχύος 272 ίππων, που συνδυάζεται με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα το οποίο περιλαμβάνει μια μίζα-γεννήτρια για την υποβοήθηση του κινητήρα στην εκκίνηση και στο πάτημα του γκαζιού, προσθέτοντας στιγμιαία 20 ίππους στην διαθέσιμη ισχύ. Στην ουσία το σύστημα είναι χρήσιμο για τη λειτουργία του κινητήρα στις πολύ χαμηλές στροφές, με δεδομένο ότι η δύναμη του είναι έτσι κι αλλιώς πολύ μεγάλη και ακόμα μεγαλύτερη η ροπή του, χαρακτηριστικό στοιχείο άλλωστε των ντίζελ, προσφέροντας σ’ αυτό το θηρίο των 2.290 κιλών επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου (0-100 χλμ./ώρα σε 6,8”). Συνολικά πρόκειται για ένα πολύ καλό κινητήρα, ελαστικό και δυνατό, με καλή απόκριση χάρη και στο υβριδικό σύστημα, ο οποίος συνεργάζεται αρμονικά με το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο των 9 ταχυτήτων και θα ικανοποιήσει απόλυτα ακόμα και τον απαιτητικό οδηγό. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση προφανώς είναι αισθητά χαμηλότερη από αυτή που θα είχε ένα βενζινοκίνητο σύνολο, αλλά δεν μπορεί να είναι και πολύ χαμηλή σένα αυτοκίνητο τόσο βαρύ και τόσο δυνατό.
Στην πόλη εύκολα ξεπερνάει τα 9,5 λίτρα/100 χλμ. (έχει βέβαια σημασία και πως οδηγείς, γιατί με την τεράστια ροπή του κινητήρα το αυτοκίνητο ανεβάζει ταχύτητα πολύ εύκολα χωρίς να χρειάζεται να πατάς πολύ το γκάζι!), στον ανοιχτό δρόμο πάντως μειώνεται αρκετά και μπορεί σε μια διαδρομή σε επαρχιακό δρόμο με ταχύτητες 80 έως 100 χλμ./ώρα να πέσει αρκετά κάτω από τα 8 λίτρα/100 χλμ. Θα παρατηρήσουμε εδώ ότι δεν είναι τυχαίο πως οι κατασκευαστές premium αυτοκινήτων εξακολουθούν να χρησιμοποιούν και να εξελίσσουν για τα μεγάλα αυτοκίνητα τους κινητήρες ντίζελ, παρά τις υπερβολικές (και πολλές φορές παραπλανητικές) αντιδράσει εναντίον τους, δεδομένο ότι έχουν σημαντικά χαμηλότερη κατανάλωση από τους βενζινοκινητήρες και κατά συνέπεια και σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές CO2, που είναι το ζητούμενο στην εποχή της κλιματικής αλλαγής. Επισημάνουμε επίσης ότι το αυτοκίνητο προσφέρεται στάνταρ με το μεγαλύτερο ρεζερβουάρ των 85 λίτρων, το οποίο αυξάνει την αυτονομία του σε εντυπωσιακά επίπεδα, που αποτελούν… ανέκδοτο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι η μόδα της εποχής!
Οδηγώντας
Η τετρακίνηση είναι στάνταρ, με ένα εξελιγμένο σύστημα που μοιράζει ανά πάσα στιγμή τη ροπή στους εμπρός και τους πίσω τροχούς ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης, ενώ οι αναρτήσεις είναι με διπλά ψαλίδια εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Παρά το ύψος και το βάρος της, η GLE δεν προβληματίζει ποτέ τον οδηγό, έχοντας μία οδική συμπεριφορά που της επιτρέπει να αξιοποιεί πολύ αποτελεσματικά την δύναμη του κινητήρα, χωρίς να αγχώνει ποτέ τον οδηγό (σε συνδυασμό και με τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας που διαθέτει). Ακόμα και με τη ρύθμιση του συστήματος επιλογής τρόπου οδήγησης στο “comfort” οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι μεν λίγο μεγαλύτερες από αυτές μιας Mercedes σεντάν, αλλά όχι υπερβολικές και σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζουν την τροχιά του αυτοκινήτου όταν αρχίσει να κινείται με γρήγορους ρυθμούς. Όλα γίνονται πολύ προοδευτικά και ομαλά, χάρη στο καλό κράτημα και το πολύ καλό στήσιμο του πλαισίου. Επιπλέον, η τετρακίνηση βελτιώνει σημαντικά την ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου σε δρόμους με στροφές και την κατευθυντικότητα, μειώνοντας έτσι την προσπάθεια που χρειάζεται να καταβάλει ο οδηγός.
Η ποιότητα κύλισης είναι επίσης πολύ υψηλού επιπέδου και η άνεση πολύ καλή για SUV, χωρίς πάντως να φτάνει και στα επίπεδα μιας λιμουζίνας της Mercedes π.χ. σαν την E-Class (αναπόφευκτα λόγω των πιο σφιχτών αναρτήσεων που έχουν όλα τα SUN σε σύγκριση με τα αντίστοιχα σεντάν). Το τιμόνι έχει πολύ ικανοποιητική αίσθηση και ακρίβεια για ένα SUV (που σε καμία περίπτωση δεν διεκδικεί τον χαρακτήρα ενός σπορ αυτοκινήτου), με επαναφορά καλύτερη απ’ όσο συνηθίζει η Mercedes και τα φρένα είναι εξαιρετικά. Χάρη στο εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης, το αυξημένο ύψος από το έδαφος, τον πετρελαιοκινητήρα και το αυτόματο κιβώτιο, υπάρχουν και πραγματικές εκτόςδρόμου δυνατότητες (όχι φυσικά ενός «καθαρόαιμου», αλλά όχι αμελητέες πλειοψηφία των οδηγών). Για μια ακόμα φορά θα υπενθυμίσουμε, πάντως, ότι αυτές εξαρτώνται και από τα λάστιχα που φοράει ένα αυτοκίνητο, που στη συντριπτική πλειοψηφία των στάνταρ εκδόσεων στις οποίες πωλούνται τα κάθε είδους SUV, είναι ασφάλτινα (οπότε δεν βοηθούν και πολύ στο χιόνι και τη λάσπη
ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ