Σε μια εποχή όπου έπαψε να μετράει το πάλαι ποτέ «πόσο πιάνει;» και αντικαταστάθηκε ολοκληρωτικά από το «πόσο καίει;» η δεύτερη όψη αφορά στον τρόπο που αναζητούν κατασκευαστές και κοινό τη δραστική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Οι τάσεις οδηγούν, όπως όλα δείχνουν, στην επικράτηση της ηλεκτροκίνησης. Μέχρις όμως να φτάσουμε εκεί, επιστρατεύεται αρχικά η υβριδική τεχνολογία, ήπια ή μη, ενώ υπάρχουν παράλληλα τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι το υγραέριο και το φυσικό αέριο, τα οποία ρίχνουν σημαντικά το κόστος κίνησης, παρ’ ότι δεν ήρθαν ποτέ στο προσκήνιο για πολλούς και διάφορους λόγους. Το υγραέριο είναι διαδεδομένο στη χρήση, αφού μπορείς να το προμηθευτείς σε δεκάδες πρατήρια της χώρας. Χρησιμοποιείται από ειδικά ρυθμισμένο βενζινοκινητήρα (ο οποίος καίει φυσικά και βενζίνη), η εργοστασιακή εγκατάσταση όμως του συστήματος αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, σε σύγκριση με τις «after market» μετατροπές που προσφέρουν διάφορες εταιρείες χωρίς την καθοδήγηση και την έγκριση του κατασκευαστή. Το αξιόλογο Captur είναι από τα πολύ λίγα αυτοκίνητα που έχουν αυτό το προνόμιο της εργοστασιακής εγκατάστασης.
Εσωτερικό
Στην προσεγμένη καμπίνα του Captur η ποιότητα υλικών και το επίπεδο πολυτέλειας που χαρακτηρίζει τη νέα γενιά κάνουν ξεκάθαρα τη διαφορά. Το ταμπλό και αυτού του Captur αποτελεί μία υλοποίηση του σχεδιασμού «Smart Cockpit», εμφανώς προσανατολισμένο στον οδηγό, με χαρακτηριστικό στοιχείο την κεντρική κονσόλα. Εδώ ενσωματώνονται οι σύγχρονες τεχνολογίες του ομίλου Renault, μεταξύ αυτών η οθόνη 7” αλλά και υψηλές δυνατότητες συνδεσιμότητας. Σε επίπεδο φινιρίσματος και προσοχής στη λεπτομέρεια, το SUV της Renault διακρίνεται με γυμνό μάτι, έχοντας μάλιστα και μεγάλους χώρους επιβατών αλλά και αποσκευών (ο τελευταίος παρέμεινε αμετάβλητος στα 422 λίτρα σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, παρά την ύπαρξη της δεξαμενής υγραερίου στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου πίσω). Η τιμή του ξεκινάει από 22.660 ευρώ, με ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και δικύκλων, σύστημα προειδοποίησης αλλαγή λωρίδας και υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, σύστημα πολυμέσων EASY LINK με οθόνη 7″, σύστημα start-stop. Θα παρατηρήσουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας.
Κινητήρας-κιβώτιο
Το Captur με το νέο 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο χιλιάρη κινητήρα TCe διπλού καυσίμου με τους 100 ίππους καταναλώνει αρχικά υγραέριο και -μόλις αυτό εξαντληθεί- βενζίνη. Παρά την μικρότερη θερμογόνο δύναμη του υγραερίου έναντι της βενζίνης, ο κινητήρας αποδίδει μεγαλύτερη ισχύ με το υγραέριο (λόγω διαφορετικής ρύθμισης) και κατά συνέπεια προσφέρει και καλύτερες επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 14,3” με βενζίνη και σε 13” με υγραέριο). Προσφέρει επίσης ικανοποιητική απόκριση στο γκάζι, έχοντας μέγιστη ροπή 17,3 kgm, διαθέσιμη από χαμηλά, χαρακτηριστικό που τον καθιστά ικανό σε ποικιλία οδηγικών συνθηκών. Οι επιδόσεις του μικρού βενζινοκινητήρα τούρμπο με το υγραέριο σαφώς δεν διεκδικούν δάφνες, ωστόσο, όπως διαπιστώσαμε σε συνήθη ροή κυκλοφορίας, παρά τις περιορισμένες δυνατότητες δεν δημιουργούν αίσθημα ανασφάλειας. Στην ωφέλιμη περιοχή ξεχνάς τι υπάρχει κάτω από το καπό πραγματοποιώντας πρωτίστως οικονομικές αλλά και αγχολυτικές μετακινήσεις. Σαφώς θα θέλαμε το Renault να διαθέτει έκτη σχέση στο κιβώτιο, αλλά ακόμη και χωρίς αυτή δεν διαταράσσεται ο φιλήσυχος χαρακτήρας του, ούτε η χαμηλή κατανάλωση.
Το κόστος του υγραερίου στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον σημαντικά χαμηλότερο της βενζίνης και ακόμα χαμηλότερο του κόστους του ντίζελ κίνησης. Παράλληλα, το όφελος για όποιον επιλέξει την έκδοση LPG είναι η μεγάλη αυτονομία. Το Captur εξοπλίζεται με δύο δεξαμενές καυσίμων. Μία για τη βενζίνη χωρητικότητας 48 λίτρων, και μία υγραερίου χωρητικότητας 40 λίτρων LPG. Αυτό σημαίνει πως μπορείς να διανύσεις χωρίς ανεφοδιασμό πάνω από 1.000 χιλιόμετρα, γεγονός που του προσφέρει αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα απέναντι σε οποιοδήποτε ανταγωνιστή (ιδιαίτερα δε απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που δεν μπορούν να φτάσουν μέχρι τη Θεσσαλονίκη χωρίς τουλάχιστον δύο φορτίσεις ενδιάμεσα). H τιμή του υγραερίου κινείται γύρω στο 1 ευρώ/λίτρο, αυτό ερμηνεύεται πως τα 100 χιλιόμετρα κοστίζουν σχεδόν 8 ευρώ με χρήση υγραερίου (η μέση κατανάλωση LPG στη δοκιμή μας κυμάνθηκε γύρω από τα 8 λίτρα/100 χλμ.) Τιμή κολακευτική, τόσο για τη φύση του οχήματος όσο και την τσέπη σας. Η δεξαμενή υγραερίου των 18 κιλών είναι φτιαγμένη από ατσάλι υψηλής αντοχής και είναι τοποθετημένη στο χώρο που τοποθετείται ο εφεδρικός τροχός, χωρίς να επηρεάζεται η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών. Η λειτουργία του συστήματος είναι απλή. Η εναλλαγή ανάμεσα στα δύο καύσιμα γίνεται με δύο τρόπους. Είτε χειροκίνητα, από το διακόπτη που είναι τοποθετημένος στην καμπίνα, είτε αυτόματα, όταν η δεξαμενή του LPG αδειάσει. Μάλιστα, ένας ειδικός δείκτης αποτυπώνει την πληρότητα καυσίμου στη δεξαμενή υγραερίου των 40 λίτρων (48 η αντίστοιχη της βενζίνης).
Οδηγώντας
Το Captur LPG ξεχωρίζει για το αρχοντικό πάτημά του κάτι που οφείλεται κυρίως στο «μεγάλο βάθος» που προσφέρει η γαλλική ανάρτηση, θυμίζοντας σαφώς μεγαλύτερο αυτοκίνητο σε σχέση με οτιδήποτε άλλο στην κατηγορία. Ο βασικός στόχος του όμως είναι να σε αποφορτίσει από το άγχος της κατανάλωσης και να σου δημιουργήσει ισχυρό κίνητρο να κινείσαι όσο το δυνατό περισσότερο χωρίς ιδιαίτερο κόστος. Στο «καταχωρημένο» οδηγικό database συμπεριλάβετε την χαρακτηριστική ενδοτική κύλιση αλλά και την ασφαλή και ουδέτερη οδική συμπεριφορά, η οποία εντάσσει δικαιωματικά και αυτό το Captur στη… Super League των B-SUV.
Με ψυχρή λογική, το Captur LPG με το avantgarde παρουσιαστικό, τη σημαντικά μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με τα αμιγώς βενζινοκίνητα αδέλφια του, τον μεγάλο χώρο αποσκευών, αλλά και το πλεονέκτημα πως το ανεφοδιάζεις σχεδόν παντού, αποκτά σαφές προβάδισμα στην επιλογή του υποψήφιου αγοραστή απέναντι στις υπόλοιπες εκδόσεις
ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ