Ένα νέο σύστημα οδικής ασφάλειας, που θα βασίζεται σε ένα δίκτυο «έξυπνης» παρακολούθησης των δρόμων, έχει ετοιμάσει η κυβέρνηση. Το σχέδιο προβλέπει ότι θα εγκατασταθούν χίλιες κάμερες στην Αττική, τη διαχείριση και λειτουργία των οποίων μπορεί να έχει ιδιωτικός φορέας.
Μέσω του νέου συστήματος δεν θα ελέγχεται μόνο η τήρηση του ορίου ταχύτητας, αλλά και άλλες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας ή η χρήση κινητού κατά την οδήγηση.
Τις αλλαγές είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ, κάνοντας λόγο για «αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» και για «έλεγχο της παραβατικής συμπεριφοράς στον δρόμο».
Όλο το σχέδιο που συνδιαμορφώνουν με βάση τις οδηγίες του πρωθυπουργού οι αρμόδιοι υπουργοί Μιχ. Χρυσοχοΐδης και Δημ. Παπαστεργίου, παρουσιάζει η «Καθημερινή».
Ολα σε μία βάση
Οι πυλώνες του σχεδίου είναι δύο:
Ο πρώτος είναι ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την ενιαία καταγραφή των κλήσεων, το οποίο θα μπορεί να δέχεται κλήσεις από διάφορες πηγές, όπως για παράδειγμα: α) από εγκατεστημένες κάμερες σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου σύμφωνα με τον χάρτη ατυχημάτων, β) από ηλεκτρονικές συσκευές των αστυνομικών της Τροχαίας (tablets με άμεση διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα) και γ) από ηλεκτρονικές συσκευές και τα πληροφοριακά συστήματα της Δημοτικής Αστυνομίας. Στόχος, η κεντρική διαχείριση των κλήσεων. Παράλληλα, σε συνεργασία με τη δράση που υλοποιεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μαζί με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το Μητρώο Εκκαθάρισης Οχημάτων, το νέο σύστημα θα μπορεί να ελέγχει αν το αυτοκίνητο κυκλοφορεί έχοντας όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις (ΚΤΕΟ, ενεργή ασφαλιστική κάλυψη, τέλη κυκλοφορίας, δήλωση ψηφιακής ακινησίας οχήματος).
Ο δεύτερος πυλώνας αλλάζει άρδην τον τρόπο επιβολής και είσπραξης των προστίμων. Η νέα μέθοδος θα προβλέπει την ανάκτηση των στοιχείων του παραβάτη ώστε να γίνεται ψηφιακά η επίδοση του προστίμου με μια omnichannel προσέγγιση (sms, Viber, Θυρίδα Πολίτη στο Gov.gr). Θα μπορεί επιπλέον να γίνεται ψηφιακή αφαίρεση διπλώματος και η απόδοση των πόντων του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ). Ως αποτέλεσμα θα είναι ο παραβάτης να μην μπορεί να «ξεφύγει», καθώς στον επόμενο έλεγχο θα φαίνεται η αφαίρεση του διπλώματος ψηφιακά.
Πεζός στην Ελλάδα: Ενα καθημερινό θρίλερ
Επίσης, το νέο σύστημα θα δίνει τη δυνατότητα άμεσης ηλεκτρονικής εξόφλησης με τη χρήση του ενιαίου συστήματος πληρωμής, ενώ αντιστοίχως θα μπορεί να γίνει και ηλεκτρονική ένσταση.
Τέλος, θα υπάρχει σύνδεση με τους συνοριακούς σταθμούς, δηλαδή τις πύλες εξόδου της χώρας και τις εταιρείες leasing με σκοπό την έγκαιρη απόδοση και είσπραξη των προστίμων, απαγορεύοντας την έξοδο από τη χώρα σε παραβάτες. Υπάρχουν και άλλες «καινοτομίες» που θα εφαρμοστούν, όπως για παράδειγμα η μέγιστη έκπτωση εάν η πληρωμή του προστίμου γίνει άμεσα με τη χρήση POS, ενώ θα προβλέπεται και η κλιμακωτή αύξηση της οφειλής σε περίπτωση καθυστερήσεων.
Για να γίνει πλήρως αντιληπτή η τομή που θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σήμερα, με βάση τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων από τους δήμους, μπορεί να χρειαστούν 10 ή και περισσότερα χρόνια. Υπάρχει, παραδείγματος χάριν, καταγεγραμμένη περίπτωση δήμου που η κλήση έφτασε μετά… 12 έτη. Τέλος, τα έσοδα προβλέπεται πως θα αποδίδονται στους ΟΤΑ για την αξιοποίησή τους σε έργα οδοποιίας.
Σε ποια ηλικία πρέπει κάποιος να σταματάει την οδήγηση;
Σε κομβικά σημεία
Η ΕΛ.ΑΣ. ως αρμόδια Αρχή είναι αυτή που θα υποδείξει το πού θα τοποθετηθούν οι κάμερες με βάση τα δεδομένα που διαθέτει για την επικινδυνότητα των σημείων. Αυτά τα σημεία σύμφωνα με πληροφορίες είναι περίπου 1.000 στην Αττική, όπου θα υπάρξει πλήρης κάλυψη για τροχαίες παραβάσεις και συνολικά για την προστασία οδηγών και πεζών. Υπάρχουν ωστόσο και σημεία που χρήζουν νομικών παρεμβάσεων, όπως είναι κυρίως η διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου που θα περιλαμβάνει την προστασία προσωπικών δεδομένων.
Και το ερώτημα είναι ποιος θα διαχειρίζεται όλο αυτό το νέο σύστημα. Η σκέψη είναι να υπάρξουν δύο νέοι φορείς. Ενας ιδιωτικός, ο οποίος θα είναι αρμόδιος για την ανάπτυξη, συντήρηση και λειτουργία του δικτύου των καμερών, καθώς και για την αποστολή φωτογραφιών στην ΕΛ.ΑΣ., και ένας δημόσιος ο οποίος θα έχει την ευθύνη της βεβαίωσης και της είσπραξης των προστίμων και την τελική εκκαθάριση. Με τον τρόπο αυτό εικάζεται πως θα αποσυμφορηθούν οι δήμοι από διοικητικό φόρτο και η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των προστίμων θα είναι απλούστερη, ταχύτερη και με λιγότερη γραφειοκρατία, ενώ συγχρόνως θα απαλλαγούν οι δήμοι από τη διαδικασία των κατασχέσεων ποσών για την είσπραξη των οφειλομένων από τις κλήσεις.