Δεκαοκτώ χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τη σοβαρότερη ναυτική τραγωδία που συγκλόνισε την Ελλάδα του 21ου αιώνα.
Ήταν απόγευμα της 26ς Σεπτεμβρίου 2000 όταν το «Εξπρές Σάμινα», ιδιοκτησία της Μinoan Flying Dolphins, αναχωρούσε από το λιμάνι του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 το πλήρωμα.
Περίπου στις 22:12 μ.μ. κι ενώ έχει μπει σε πορεία προσέγγισης του λιμανιού στην Παροικιά της Πάρου, πνέουν άνεμοι 8 Μποφόρ. Βρίσκεται μόλις 2 μίλια ανοιχτά της Πάρου, όταν στις 22:15 μ.μ. προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες Πάρου».
Από την πρόσκρουση σημειώνεται ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του πλοίου, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά.
Μετά από 25 λεπτά το «Εξπρές Σάμινα» βυθιστεί προκαλώντας τον θάνατο 81 ανθρώπων.
Η δίκη για το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» άρχισε στις 27 Μαΐου του 2005 στο τριμελές εφετείο κακουργημάτων Πειραιώς και στις 27 Φεβρουαρίου του 2006 βγήκε η ετυμηγορία. Το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι οι βάρκες ήταν σε καλή κατάσταση κι ότι η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση κυρίως από τον υποπλοίαρχο, ενώ η γρήγορη βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι δεν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς θύρες. Επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τον ύπαρχο, στον Α’ Μηχανικό και τον ασυρματιστή.
Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής καταδικάσθηκε πρωτόδικα σε ποινή φυλάκισης 16 χρόνων, ενός μήνα και 15 ημερών ενώ η ποινή αργότερα μειώθηκε σε 11 χρόνια, 11 μήνες και 25 ημέρες.
Ο 55χρονος εφοπλιστής, που ήταν αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μinoan Flying Dolphins , Παντελής Σφηνιάς, δεν άντεξε το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε. Έδωσε τέλος στη ζωή του το πρωί της 29ης Νοεμβρίου του 2000 πέφτοντας από τον έκτο όροφο του κτιρίου της εταιρείας στην Ακτή Κονδύλη στον Πειραιά….
Να θυμίσουμε σε όσους είτε δεν το ξέρουν ή το έχουν ξεχάσει πως το «Εξπρές Σάμινα» είχε ναυπηγηθεί στο Σεντ Ναζέρ της Γαλλίας το 1966. Το αρχικό του όνομα ήταν Κορς, ενώ στη συνέχεια μετονομάσθηκε σε «Golden Vergina». Εντάχτηκε στο στόλο της «Minoan Flying Dolphin» με το όνομα «Εξπρές Σαμίνα». Στις 31 Δεκεμβρίου 2001 και έχοντας συμπληρώσει 35 χρόνια στις θάλασσες, το Σαμίνα θα έβγαινε στη σύνταξη.
Διαβάστε, επίσης:Τέλος στα πλοία των ΜΚΟ στη Μεσόγειο για τη διάσωση λαθρομεταναστών