Ηχορύπανση: Η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης, μετά την ατμοσφαιρική

Καθώς τα οχήματα διασχίζουν κεντρική οδική αρτηρία στη Θεσσαλονίκη, το ηχόμετρο, η ειδική ηλεκτρονική συσκευή που μετρά την ένταση του ήχου, καταγράφει μέγιστη τιμή 90 db από τα οχήματα που κινούνται, σε κανονικές κυκλοφοριακές συνθήκες.

Μεγαλύτερη πηγή ηχορύπανσης στα αστικά κέντρα, είναι η κυκλοφορία των οχημάτων. Η Θεσσαλονίκη αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα θορυβώδους αστικού κέντρου. Μελέτη που πραγματοποίησε το Κέντρο Βιώσιμης Κινητικότητας, έδειξε πως κατά τη διάρκεια πεζοδρόμησης σε κεντρική οδική αρτηρία της πόλης, όπου η κυκλοφορία των οχημάτων ήταν μηδενική, ο θόρυβος παρουσίασε μείωση από 2 έως 9 ντεσιμπέλ.

Σε μία άλλη περιοχή της Θεσσαλονίκης, εκεί όπου βρίσκεται η ανατολική είσοδος και έξοδος της πόλης, οι κάτοικοι έχουν μάθει να ζουν με τον θόρυβο.

Η ηχορύπανση που προκαλείται από τις μεγάλες ταχύτητες των οχημάτων, σε συνδυασμό με την κακή ποιότητα του οδοστρώματος και την μη ύπαρξη ηχοπετασμάτων κατά μήκος του δρόμου, προκαλούν κυριολεκτικά πονοκέφαλο στους κατοίκους της περιοχής και υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής τους.

Η μακροχρόνια έκθεση σε ένα έντονο θορυβώδες περιβάλλον, επιδρά αρνητικά στο νευρικό σύστημα και μπορεί να προκαλέσει οργή, απογοήτευση, άγχος και κατάθλιψη. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατατάσσει την ηχορύπανση ως τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης, αμέσως μετά την ατμοσφαιρική.

Βάσει στοιχείων, για την έκθεση του πληθυσμού σε περιβαλλοντικό θόρυβο για το σύνολο των πολεοδομικών συγκροτημάτων, σχεδόν ένας στους πέντε κατοίκους στην Ελλάδα, διαμένει σε ζώνες με θόρυβο που ξεπερνά τα όρια των 70 dB, κυρίως κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Στα παραδείγματα των πιο δημοφιλών μέτρων μείωσης των επιπέδων θορύβου σε πόλεις, συγκαταλέγονται η αντικατάσταση των παλαιών ασφαλτοστρωμένων οδών με πιο μαλακή άσφαλτο, όπως τόνισε στην εκπομπή της ΕΡΤ3 Ο3, ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρακουστικής του Α.Π.Θ, κ. Γιώργος Παπανικολάου, η καλύτερη διαχείριση των κυκλοφοριακών ροών και η μείωση των ορίων ταχύτητας σε 30 χιλιόμετρα την ώρα.

Η αλλαγή στον τρόπο της μετακίνησής μας και η χρήση μέσων μεταφοράς φιλικών προς το περιβάλλον, όπως είναι το ποδήλατο ή τα ηλεκτρικά οχήματα, πρέπει να αποτελούν μέρος της λύσης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ