Εντοπίστηκε κοντινός εξωπλανήτης σχεδόν τόσο αρχαίος όσο και το Σύμπαν

Οι αστρονόμοι εντόπισαν έναν κοντινό βραχώδες εξωπλανήτη, με ηλικία σχεδόν διπλάσια από το ηλιακό μας σύστημα.

Γύρω από ένα από τα αρχαιότερα άστρα του Γαλαξία μας, έναν πορτοκαλί νάνο με το όνομα TOI-561 και μόλις 280 έτη φωτός μακριά από την Γη, οι αστρονόμοι εντόπισαν τρεις εξωπλανήτες σε τροχιά. Ένας από αυτούς είναι ένας βραχώδης κόσμος περίπου 1,5 φορές το μέγεθος της Γης, με την περιστροφή γύρω από το άστρο του να ολοκληρώνεται σε μόλις… 10,5 ώρες. Το εντυπωσιακό όμως με τον πλανήτη, είναι ότι είναι ένας από τους παλαιότερους που έχουν δει ποτέ οι αστρονόμοι, με την εκτιμώμενη ηλικία του να είναι περίπου τα 10 δισεκατομμύρια έτη, σύμφωνα με το sciencealert.com.

Ο λόγος για τον TOI-561 b, έναν πλανήτη που είναι πάντως απίθανο να μπορεί να υποστηρίξει κάποια είδους ζωή, λόγω της εγγύτητας με το άστρο του, αλλά και του γεγονότος ότι είναι βαρυτικά κλειδωμένος, όπως η Σελήνη προς την Γη, μετατρέποντας τη μία πλευρά του σε έναν μόνιμο ωκεανό λάβας. Παρ ‘όλα αυτά, αποτελεί ένδειξη ότι βραχώδεις κόσμοι, όπως η Γη, μπορούν να παραμείνουν “εν ζωή” για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και έτσι μπορούν να δώσουν πληροφορίες για το μέλλον του πλανήτη μας.

“Ο TOI-561 b είναι ένας από τους παλαιότερους βραχώδεις πλανήτες που δεν έχουν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα”, δήλωσε η Lauren Weiss του Πανεπιστημίου της Χαβάης. “Η ύπαρξή του δείχνει ότι το σύμπαν σχηματίζει βραχώδεις πλανήτες σχεδόν από την απαρχή του, πριν από 14 δισεκατομμύρια χρόνια”, ανέφερε επίσης.

Οι πλανήτες του TOI-561 εντοπίστηκαν από τον κυνηγό εξωπλανητών TESS της NASA.

Αυτός ο πλανήτης ανοίγει επίσης και μια άλλη παράμετρο. Δεδομένου ότι χρειάζονται δισεκατομμύρια χρόνια για να εξελιχθεί η σύνθετη ζωή, όπως εδώ στη Γη, αρχαίοι πλανήτες όπως αυτός -υπό τις “σωστές συνθήκες”- θα μπορούσαν να είναι ιδιαίτερα υποσχόμενοι υποψήφιοι για ευφυής ζωή.

Ηλίας Σιατούνης