Οδηγούμε το VW ID.3 1st edition plus 204 ps

Το VW ID.3 αποτελεί το πρώτο δείγμα μίας ολόκληρης νέας γενιάς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με την οποία η γερμανική εταιρεία μεταβαίνει στη νέα ηλεκτρική εποχή με πολύ μεγάλες φιλοδοξίες, επενδύοντας στην ηλεκτροκίνηση 33 δισ. ευρώ, 11 από τα οποία αφορούν αποκλειστικά τη VW. Συνολικά, ο όμιλος σκοπεύει να λανσάρει ούτε λίγο ούτε πολύ 75 νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2029, εκτιμώντας μάλιστα πως οι μέχρι τότε πωλήσεις τους θα αγγίξουν 26 εκατ. αυτοκίνητα

Tο μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό! Κάτι που αποτυπώνεται πλέον και στις γκάμες των νέων μοντέλων των εταιρειών, αφού η πλειοψηφία τους συμπεριλαμβάνει από ένα τουλάχιστον ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στην περίπτωση του ID.3 η VW έχει κάνει αρκετή δουλειά, βελτιώνοντας κάποιες παιδικές ασθένειες που υπήρχαν στα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα, όπως η έντονη υποστροφή. Σίγουρα το ID.3 είναι το τεχνολογικό highlight της μάρκας, με την αυτονομία του να ικανοποιεί την πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού, αλλά σίγουρα θα πρέπει να βελτιωθούν μερικά ατοπήματα που αφορούν την ποιότητα κατασκευής. Tο ID.3 αποτυπώνει ξεκάθαρα τα «θέλω»της γερμανικής εταιρείας, για οικολογική μετακίνηση «πασπαλισμένη» με προηγμένη τεχνολογία, δυναμική εμφάνιση και πρακτικότητα.

Το VW ID.3 κινείται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ (φτάνει έως τις 16.000 σ.α.λ.) που είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα, αποδίδει 204 ίππους και 310 Nm ροπής και η δύναμη καταλήγει στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μιας σχέσης. Ο κινητήρας στο μοντέλο της δοκιμής αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία 58 kWh, με την αυτονομία σύμφωνα με την VW να αγγίζει τα 426 χλμ. κατά το πρωτόκολλο WLTP. Κατασκευαστικά τώρα, ο κινητήρας του ID.3 είναι συμπαγής και αρκετά ελαφρύς, μιας και το μπλοκ που περιλαμβάνει το κιβώτιο ταχυτήτων και τα ηλεκτρονικά ισχύος και ελέγχου, ζυγίζει λιγότερο από 90 κιλά. Τα ηλεκτρονικά ισχύος μετατρέπουν το συνεχές ρεύμα της μπαταρίας σε τριφασικό ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα και εκτελούν την αντίθετη λειτουργία κατά την ανάκτηση ενέργειας, κατά την πέδηση.

Στο πεδίο των επιδόσεων, τα 100 χλμ./ώρα είναι υπόθεση 7,3 δλ. ενώ η τελική ταχύτητα μεταβάλλεται, ανάλογα από το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Για την ακρίβεια αν ο οδηγός κινείται με το Eco πρόγραμμα τότε η τελική φτάνει τα 130 χλμ./ώρα και τα 160 χλμ./ώρα στα Comfort& Sport. Η επιτάχυνση είναι σε κάθε περίπτωση ακαριαία, αφού με το που θα πατηθεί το πεντάλ του γκαζιού, το ID.3 πετάγεται σαν βέλος. Σαφώς όπως σε όλα τα ηλεκτρικά ή plug -in υβριδικά αυτοκίνητα, έτσι και στο ID.3 υπάρχει σύστημα ανάκτησης της ενέργειας. Αρκεί ο οδηγός να επιλέξει το «Β» στον επιλογέα των ταχυτήτων και τότε ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί ξανά την μπαταρία. Αυτό συμβαίνει επίσης όταν το όχημα φρενάρει: ο ηλεκτρικός κινητήρας εκτελεί επιβράδυνση έως περίπου 0,3 g, που αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των καθημερινών καταστάσεων και μετά επενεργούν τα φρένα. Όμως, το πεντάλ των φρένων έχει μέτρια αίσθησηστο πάτημα, αφού αργεί να πιάσει, δεν είναι προοδευτικό στο πάτημα και θα πρέπει να πατηθεί αρκετά για να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο. Κάτι που γίνεται περισσότερο αισθητό όταν χρειάζεται να φρενάρει με αρκετά χιλιόμετρα κίνησης. Παράλληλα, η θέα των ταμπούρων πίσω ξενίζει, δεδομένης της τιμής, βάρους και ισχύος του αυτοκινήτου.

Ικανοποιητικά θα λέγαμε, μιας και με κανονική οδήγηση το πραγματικό νούμερο αυτονομίας βρέθηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής κοντά στα 300 χιλιόμετρα, με μεικτή κατανάλωση στις 20 kWh/100 χλμ. Βέβαια και πάλι αυτό είναι σχετικό, μιας και αυτονομία – κατανάλωση μπορούν να μεταβληθούν άρδην, ανάλογα με το στιλ οδήγησης και τη χρήση του κλιματισμού. Στα της μπαταρίας τώρα, αυτή αποτελείται από εννέα στοιχεία σε ένα περίβλημα με δέκα διαμερίσματα. Για τη φόρτισή της (0-100%) χρειάζονται 9 ώρες και 30 λεπτά σε πρίζα AC 7,2 KW SOC, 6:15 σε wallbox AC 11 KW SOC, ή 35λεπτά για το 0-80% σε ταχυφορτιστή 100 kW. Η Volkswagen εγγυάται ότι η μπαταρίαθα έχει τουλάχιστον το 70% της αρχικής της χωρητικότητας μετά από οκτώ χρόνια λειτουργίας ή 160.000 χλμ.

Σβέλτο και ήσυχο

Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά εύκολη. Επιλέγεις το «D» στο κιβώτιο, πατάς το γκάζι και προχωράς σε πλήρη ησυχία (σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ένα μεγάφωνο εκπέμπει έναν ηλεκτρονικό ήχο κινητήρα, έως περίπου 30 χλμ./ώρα για να προειδοποιεί τους πεζούς), χαρακτηριστικό που ισχύει στο 100 και στο VW ID.3. Από τα πρώτα μέτρα μας ενθουσίασε η ομοιογένεια που προσφέρει το VW ID.3, χάρη στο πολύ καλό πάτημα που εξασφαλίζουν οι σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις και το πολύ στιβαρό πλαίσιο. Η αρχιτεκτονική της πλατφόρμας, η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω και η μεταφορά της δύναμης επίσης στον πίσω άξονα, συνδυαστικά με το χαμηλό κέντροβάρους, λόγω της τοποθέτησης του μπλοκ της μπαταρίας στο πάτωμα, επιτρέπει στο ID.3 να κινείται ταχύτατα και με ασφάλεια σε κάθε διαδρομή. Ταυτόχρονα, οι αναρτήσεις φιλτράρουν με πολύ καλό τρόπο τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων, ενισχύοντας την άνεση που απολαμβάνουν οδηγός και επιβάτες.

Αν δε το πιέσετε σε γλιστερό οδόστρωμα, θα σας ανταμείψει μια γλυκιά υπερστροφή, ίσα για την τοποθέτηση, κι όσο ελάχιστα το επιτρέψουν τα ηλεκτρονικά. Το τιμόνι είναι ελαφρύ για να διευκολύνει τη χρήση στην πόλη, όμως στις καμπές υπολείπεται αίσθησης. Αλλά μην τα θέλουμε κι όλα, μιας και το ID.3 προορίζεται για αστική χρήση, αφού όταν κινείται εντός των τειχών της πόλης βρίσκεται στο στοιχείο του. Οι ελιγμοί και το παρκάρισμα γίνονται παιχνιδάκι, μιας κι ο κύκλος στροφής είναι μόλις 10,2 μέτρα, με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες να προσφέρουν πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα. Κι αν βγείτε στην εθνική οδό κανένα πρόβλημα. Το ID.3 διαθέτει πολύ καλή ποιότητα κύλισης, με την ηχομόνωση να είναι σε καλά επίπεδα, αφήνοντας εκτός καμπίνας τους ήχους του περιβάλλοντος, ενώ παραμένει ευθύβολο ακόμα και σε γρήγορες ταχύτητες, τις οποίες φτάνει πανεύκολα.

Ο οδηγός έχει μπροστά του έναν λιτό πίνακα οργάνων – ουσιαστικά μία οθόνη 5,3 ιντσών, η οποία μετακινείται μαζί με την κολόνα του τιμονιού, απεικονίζοντας τα στοιχειώδη, όπως την ταχύτητα, τα υπολειπόμενα χιλιόμετρα και τη λειτουργία του cruise control. Στο κέντρο του ταμπλό εξέχει, στραμμένη προς την πλευρά του οδηγού, η οθόνη αφής 10 ιντσών του συστήματος πολυμέσων. Πίσω από τα ηλεκτρονικά αυτά καλούδια υπάρχει μια νέα ηλεκτρονική υποδομή, φτιαγμένη εξαρχής για τις ανάγκες του ID.3, η οποία βασίζεται σε δύο υψηλής απόδοσης υπολογιστές. Στην πράξη, ήταν ευχάριστη έκπληξη η πολύ άμεση απόκριση του συστήματος αλλά και η απλουστευμένη λειτουργία του μενού, που δε διαθέτει βάθος, κρυμμένα παράθυρα και υπομενού που καθιστούν την πλοήγηση του χρήστη δύσκολη εν κινήσει ΤΙΜΗ: 42.900 ευρώ (33.900 ευρώ με κρατική επιδότηση και απόσυρση)

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ