Δοκιμάζουμε Toyota RAV4-Plug-in Hybrid 306 ps: Εντυπωσιακά χαμηλό κόστος χρήσης

Aυτό το RAV4 Plug-in Hybrid μας εντυπωσίασε. Όχι μόνο με την ποιότητα και την πρακτικότητά του, που μάλλον τα περιμέναμε από την Toyota, αλλά κυρίως με την εντυπωσιακή εξέλιξη της υβριδικής τεχνολογίας στην οποία έχει φτάσει η ιαπωνική εταιρεία. Χωρίς να έχει το μειονέκτημα της περιορισμένης αυτονομίας των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που προς το παρόν περιορίζει το πεδίο της δραστηριότητάς τους αποκλειστικά στις αστικές συνθήκες, δίνει τη δυνατότητα για αντίστοιχα χαμηλό κόστος χρήσης με αυτά στην πόλη -χάρη στην καλή ηλεκτρική αυτονομία του- και ταυτόχρονα για χρήση εκτός αστικού περιβάλλοντος με χαμηλότερο κόστος χρήσης από τα συμβατικά αυτοκίνητα, ακόμα και από τα ντίζελ. Εδώ βέβαια έρχεται το θέμα της τιμής αγοράς και σίγουρα ο ιδιώτης θα προβληματιστεί κατά πόσο τον συμφέρει αυτό το πρόσθετο κόστος. Υπάρχουν όμως και οι εταιρικές πωλήσεις κι εκεί το αυτοκίνητο αντιμετωπίζεται με άλλο μάτι, καθώς μάλιστα βρίσκεται κάτω από το όριο που εξασφαλίζει μηδενικό φόρο εταιρικής χρήσης.

Η θέση οδήγησης είναι σωστή, όπως και η γενική εργονομία. Εκεί όμως που έχει γίνει μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές του αυτοκινήτου, είναι στον τομέα της ποιότητας, που μπορεί να ήταν υψηλού επιπέδου από πλευράς συναρμολόγησης, όπως σε όλα τα Toyota, τώρα όμως είναι πολύ καλή κι από πλευράς υλικών, αναβαθμίζοντας έτσι τη συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Κάτι που ήταν απαραίτητο ειδικά στην συγκεκριμένη έκδοση που, αναπόφευκτα, όπως σε όλα αυτά φορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, έχει αρκετά αυξημένη τιμή σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, ξεκινώντας από τα 49.570 ευρώ. Εκτός από την ποιότητα, στα επίπεδα αυτής της τιμής ανταποκρίνεται και ο πλούσιος εξοπλισμός, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα ελέγχου κατάβασης, σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, 7 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, προσαρμοζόμενο cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, προβολείς τεχνολογίας LED, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός-πίσω, πρίζα 220 V στον χώρο αποσκευών, μπάρες οροφής, ασύρματη φόρτιση κινητού, σύστημα πολυμέσων με Bluetooth, 3 θύρες USB, θύρα Aux, συνδεσιμότητα με Apple CarPlay και Android Auto και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Θα επισημάνουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας. Από την άλλη πλευρά στα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου συγκαταλέγεται η 6ετής εγγύηση (ή 180.000 χλμ.) για όλα τα μηχανικά μέρη, η εγγύηση 11 ετών για τη μπαταρία του υβριδικού συστήματος, όπως επίσης και η δωρεάν οδική βοήθεια για 3 χρόνια.

Εσωτερικό
Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου προδιαθέτουν για την εικόνα που συναντάει κανείς στο εσωτερικό από πλευράς χώρων, οι οποίοι είναι πολύ καλοί για 4 ενήλικους, ικανοποιώντας απόλυτα τον οικογενειακό προσανατολισμό του αυτοκινήτου. Η πρακτικότητα του εσωτερικού (που φυσιολογικά είναι το ζητούμενο σ’ ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου, όπως ονομάζονταν αρχικά τα αυτοκίνητα της κατηγορίας) ενισχύεται από τις πολλές θέσεις για μικροπράγματα που υπάρχουν, με διάφορα ράφια στο ταμπλό, το συνηθισμένο ντουλαπάκι μπροστά από το συνοδηγό, ένα μεγάλο κλειστό «κουτί» ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα κλπ. Χαρακτηριστικό της προσοχής που έχει δοθεί σε κάθε λεπτομέρεια, είναι το γεγονός ότι στο ράφι που υπάρχει για ασύρματη φόρτιση κινητού, υπάρχει κουμπί ενεργοποίησης της ασύρματης φόρτισης, ώστε να μη λειτουργεί αν δεν θέλεις (κάτι εξαιρετικά σπάνιο -ως ανύπαρκτο- στα αυτοκίνητα που διαθέτουν τέτοιο σύστημα). Ο μοναδικός συμβιβασμός που έχει γίνει στο θέμα των χώρων -αναγκαστικά λόγω της φύσης του αυτοκινήτου για να χωρέσουν και τα εξαρτήματα του ηλεκτρικού συστήματος και κυρίως η μπαταρία- είναι η μείωση της χωρητικότητας του χώρου αποσκευών στα 520 λίτρα (αντί για τα 580 των άλλων εκδόσεων), που και πάλι πάντως είναι μεγάλη και ικανοποιεί απόλυτα τις ανάγκες ενός οικογενειακού αυτοκινήτο.

Κινητήρας-κιβώτιο
Η συγκεκριμένη έκδοση κινείται από ένα ολοκληρωμένο υβριδικό σύστημα που εξασφαλίζει και τετρακίνηση, το οποίο αποτελείται από ένα 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων με 185 ίππους, ο οποίος συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 134 kW (182 ίππων) τοποθετημένο μεταξύ βενζινοκινητήρα και κιβωτίου και ενσωματωμένο στο κιβώτιο κι ένα μικρότερο ηλεκτροκινητήρα 40 kW (54 ίππων) πίσω, ο οποίος κινεί τους πίσω τροχούς όταν απαιτείται, εξασφαλίζοντας την τετρακίνηση. Η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς του συστήματος είναι 306 ίπποι. Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός ιδιόμορφου κιβωτίου με πλανητικά γρανάζια, που λειτουργεί σαν αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, προσφέροντας όμως και την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 6 σταθερές σχέσεις, μέσω του μοχλού επιλογής ή των χειριστηρίων (paddles) στο τιμόνι. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του συστήματος στην πράξη, είναι προφανές ότι τόσο μεγάλη ισχύς σε συνδυασμό και με τη μεγάλη ροπή των ηλεκτροκινητήρων προσφέρει πολύ παραπάνω από καλές επιδόσεις, φτάνοντας σε επίπεδα καλού σπορ αυτοκινήτου (0-100 χλμ./ώρα σε 6”).

Το αυτοκίνητο «έχει γκάζι», το σύστημα έχει άμεση απόκριση χάρη και στο γεγονός ότι στους ηλεκτροκινητήρες η ροπή αποδίδεται από μηδενικές στροφές και τελικά η οδήγηση είναι ιδιαίτερα ξεκούραστη και ευχάριστη και η ασφάλεια στα προσπεράσματα απολύτως εξασφαλισμένη. Το μεγάλο πλεονέκτημα του συγκεκριμένου αυτοκινήτου είναι το εντυπωσιακά χαμηλό κόστος χρήσης που εξασφαλίζει το υβριδικό σύστημα. Η εμπλοκή της Toyota από πολύ νωρίς στην εξέλιξη της υβριδικής τεχνολογίας είναι προφανής στα αποτελέσματα που η τεχνογνωσία την οποία απέκτησε έχει στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Ξεκινώντας από το θέμα της αυτονομίας όταν κινείται ως αμιγώς ηλεκτρικό, πρέπει να τονίσουμε ότι είναι το πρώτο φορτιζόμενο υβριδικό αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε στο οποίο η πραγματική αυτονομία που προσφέρει η μπαταρία των 18,1 kWh πλησιάζει τόσο πολύ την επίσημη τιμή που δίνει η εταιρεία. Αυτή η επίσημη τιμή είναι 75 χιλιόμετρα σε μικτή χρήση και εμείς κάναμε μόνο με ηλεκτροκίνηση (και με τον κλιματισμό σε λειτουργία) μία διαδρομή 72,2 χιλιομέτρων από τη Ν. Σμύρνη στην Παιανία μέσω της παραλιακής με το δείκτη αυτονομίας στην επιστροφή μας να δείχνει ότι μπορούσαμε να κάνουμε άλλο ένα χιλιόμετρο! Η μέση κατανάλωση ρεύματος ήταν 18,2 kWh/100 χλμ.

Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι η μπαταρία ποτέ δεν εκφορτίζεται πλήρως (φτάνει μέχρι το 10% περίπου), προφανώς για να υπάρχει πάντα διαθέσιμη ενέργεια για τον πίσω κινητήρα σε περίπτωση που χρειάζεται τετρακίνηση και γενικότερα για την αποτελεσματική και οικονομική λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Κι εδώ ερχόμαστε στην υβριδική λειτουργία, η αποτελεσματικότητα της οποίας διαπιστώνεται όταν έχει εξαντληθεί (μέχρι αυτό το 10%) η μπαταρία και το υβριδικό σύστημα λειτουργεί με την φόρτιση της μπαταρίας στις επιβραδύνσεις ή και μέσω του βενζινοκινητήρα όταν απαιτείται. Σ’ αυτήν την περίπτωση, με στάνταρ υβριδική λειτουργία (όχι στην επιλογή Eco δηλαδή) είχαμε μέση κατανάλωση σε μικτή χρήση 6,2 λίτρα/100 χλμ. (χωρίς υπερβολικά αργή οδήγηση, αλλά και χωρίς υπερβολές στο γκάζι), την οποία μάλιστα καταφέραμε να ρίξουμε στα 5,9 λίτρα/100 χλμ. σε μια διαδρομή από την Ελευσίνα μέχρι την Βάρκιζα! Το αυτοκίνητο λοιπόν έχει εντυπωσιακά χαμηλή κατανάλωση σε κάθε περίπτωση κι αν κανείς το φορτίζει τακτικά (χρειάζεται 7,5 ώρες σε κοινή πρίζα για μία πλήρη φόρτιση), το κόστος χρήσης μπορεί να είναι χαμηλότερο κι από αυτό ενός μικρού αυτοκινήτου με ντίζελ. Και φυσικά το RAV4 Plug-in Hybrid έχει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας χάρη στις πολύ χαμηλές τυποποιημένες εκπομπές CO2, μόλις 22 g/100 χλμ.

Οδηγώντας
Χωρίς εκπλήξεις είναι η συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο δρόμο, ακόμα κι όταν βρίσκεται υπό πίεση, αν ο οδηγός… υποκύψει στον πειρασμό να εκμεταλλευτεί τη μεγάλη δύναμη που έχει στην διάθεση του. Προφανώς μιλάμε για ένα οικογενειακό SUV που δεν διεκδικεί σπορ χαρακτήρα, η συμπεριφορά του όμως είναι απολύτως προβλέψιμη, έχει καλό κράτημα, η τετρακίνηση συμβάλλει στην εξασφάλιση καλής κατευθυντικότητας, η υποστροφή έρχεται προοδευτικά στην πίεση, αλλά ποτέ δεν είναι υπερβολικά τονισμένη, ενώ το αμάξωμα εμφανίζεται αυξημένες κλίσεις στις πιο γρήγορες στροφές σε σχέση με ένα χαμηλό αυτοκίνητο, χωρίς όμως να επηρεάσει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Το τιμόνι δεν είναι ιδιαίτερα «πληροφοριακό», όπως είναι μάλλον αναμενόμενο σε ένα αυτοκίνητο που προορίζεται και για χρήση εκτός δρόμου, ενώ αποτελεσματικά είναι τα φρένα. Η ποιότητα κύλισης είναι αρκετά καλή και η άνεση ικανοποιητική στα πλαίσια των SUV (χωρίς φυσικά να φτάνει στα επίπεδα ενός καλού σεντάν). Σε ό,τι αφορά τις εκτός δρόμου δυνατότητες, δεν είναι ανύπαρκτες χάρη στο πίσω κινητήρα και στα ηλεκτρονικά οδηγικά βοηθήματα. Η απόσταση από το έδαφος είναι 18 εκατοστά (αντί για 19,6 των πιο συμβατικών εκδόσεων) και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι 17,5°, 16,4° και 20° αντίστοιχα. Για την αποτελεσματικότερη χρήση του αυτοκινήτου εκτός δρόμου υπάρχει ένα πλήκτρο “Trail” στο σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, η ενεργοποίηση του οποίου προσομοιώνει την λειτουργία ενός μπλοκέ διαφορικού, επεμβαίνοντας παράλληλα στον κινητήρα και στο κιβώτιο. Χωρίς λοιπόν να είναι το καθαρόαιμο, που θα σκαρφαλώνει σαν κατσίκι στα βράχια, έχει υπαρκτές δυνατότητες για χρήση εκτός δρόμου, που θα ικανοποιήσουν την πλειοψηφία των οδηγών.

Όλα αυτά από 52.950. Αυτοκίνητο δοκιμής 61,570ευρώ

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ