ΔΟΚΙΜΗ: Yamaha Tracer 9 GT (2023)

Στην τρίτη αυτή γενιά, η Yamaha προέβη σε μια σειρά από αλλαγές στο πλαίσιο, όπου άνοιξε η γεωμετρία του μπροστινού με λίγο μεγαλύτερη γωνία κάστερ και ίχνος, στοιχεία που την κάνουν πιο σταθερή στον ανοικτό δρόμο, ενώ την ίδια ώρα μάκρυνε το ψαλίδι χωρίς να αλλάξει δραματικά το μεταξόνιο. Αυτό που άλλαξε είναι το σημείο έδρασης στο πλαίσιο και έτσι επιτυγχάνεται λίγο πιο συγκεντρωμένη κατανομή μαζών γύρω από το κέντρο βάρους.

Το αποτέλεσμα που εισπράττει ο αναβάτης είναι πάνω-κάτω η ίδια γνώριμη αίσθηση που είχε κάθε Tracer 900 στο παρελθόν, με βελτιωμένη σταθερότητα στον ανοικτό δρόμο, αλλά και άφθονη ευελιξία στις στροφές. Δεν έχει αλλάξει ο κόσμος του, απλά ό,τι έκανε πριν το κάνει και τώρα λίγο καλύτερα και ευκολότερα, αποπνέοντας λίγη περισσότερη αίσθηση εμπιστοσύνης

Για να περιγράψουμε τα ηλεκτρονικά συστήματα και βοηθήματα που κουβαλάει πάνω της η πολυτελής έκδοση Tracer 9 GT, αρκεί μια λέξη: όλα. Αυτό περιλαμβάνει τις ημιενεργές ηλεκτρονικές αναρτήσεις που ρυθμίζονται σε δύο επίπεδα λειτουργίας, μια σειρά ρυθμιζόμενων συστημάτων ασφαλείας που ελέγχουν πρόσφυση (TCS), ολίσθηση (SCS) και σούζα (LIF) καθώς και τέσσερεις στάθμες απόδοσης του κινητήρα (D-Modes).

Προφανώς καμιά φορτωμένη και εξοπλισμένη ψηλή μοτοσυκλέτα δε φτιάχτηκε με γνώμονα την κίνηση της πόλης, αλλά όταν μπορείς να έχεις μόνο μια για όλες τις δουλειές, αυτή μπορεί να είναι μια εξαιρετική λύση.

Η Yamaha έστησε το Tracer 9 εξαρχής για να μπορεί να ανταπεξέλθει στην πόλη και το μεγάλο του προσόν είναι το βάρος. Εκεί που οι κορυφαίες εκδόσεις στην ευρύτερη adventure κλάση ξεπερνούν εύκολα τα 250 κιλά, εδώ είμαστε στα 220 με όλα τα υγρά, συμπεριλαμβανομένων και 18 λίτρων βενζίνης στο ρεζερβουάρ.

Ο πραγματικός στόχος του Tracer 9 GT είναι ο τουρισμός, γι’ αυτό φτιάχτηκε και εξοπλίστηκε, εκεί διαπρέπει. Η πολυτελής αυτή έκδοση έχει τα πάντα, με όλον αυτόν τον ηλεκτρονικό κόσμο να φροντίζει να κάνει τη διαδρομή όσο πιο ασφαλή και απολαυστική γίνεται, προσθέτοντας εδώ στοιχεία που εξυπηρετούν μια τρίτη περιγραφή της βόλτας: ξεκούραστη.

Η αεροδυναμική προστασία είναι εξαίρετη, με έναν γιγάντιο ανεμοθώρακα που ρυθμίζει κιόλας πανεύκολα, χωρίς εργαλεία.

Άνετη σέλα, καλή προστασία, απουσία κραδασμών – τι άλλο να ζητήσει ο τουρίστας; Χαμηλή κατανάλωση; Κι αυτό το έχουμε, καθώς δε φαίνεται καθόλου δύσκολο να διατηρήσεις μια μέση κατανάλωση βενζίνης λίγο πάνω από τα 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, όπως βέβαια και να ανεβάσεις αυτήν την επίδοση δουλεύοντας πιο απαιτητικά τον κινητήρα ή μπλέκοντας σε μποτιλιαρίσματα.

Ο δε τουρισμός δεν αφορά απαραίτητα μόνο αυτοκινητόδρομο, αλλά και στροφιλίκι, εκεί όπου το Tracer 9 έχει την τύχη να χρησιμοποιεί έναν κινητήρα που γεννήθηκε για τέτοια παιχνίδια.

Όλη η φαμίλια των Tracer 9 ήταν εξαρχής (τότε που λέγονταν 900 ακόμη δηλαδή) πολύ ικανή στο στρίψιμο, διαθέτοντας την τεχνογνωσία της Yamaha στο να στήσει πολύ καλοζυγισμένα πλαίσια, αλλά και τα ποιοτικά περιφερειακά με τα οποία τα πλαισιώνει.

H Yamaha έχει εξελίξει το τρικύλινδρο Tracer 9 σε έναν πολύ προχωρημένο βαθμό ωριμότητας, χρησιμοποιώντας γόνιμα τη γνώση που αποκόμισε από οκτώ χρόνια εμπορικής επιτυχίας του μοντέλου, αλλά και την τεχνογνωσία που έχει αποκομίσει από τα πολλά χρόνια κυριαρχίας των TDM στις ευρωπαϊκές αγορές.
Το βασικό DNA του μοντέλου διατηρείται ατόφιο και οφείλεται αν πολλοίς στον υπέροχο κινητήρα CP3, ο οποίος αποδεικνύεται πραγματικός χαμαιλέοντας, εξίσου καλός στον “χούλιγκαν” ΜΤ-09 όσο και στον “σπορ τουρίστα” Tracer 9 GT.

Οι αλλαγές που δέχτηκε στην τελευταία αυτή γενιά ουσιαστικά εστιάζουν στην ικανοποίηση προδιαγραφών, αλλά το κάνουν και αυτό έξυπνα, καθώς ούτε σε απόλυτη ισχύ υπάρχει απώλεια, ενώ κατέβηκε το μέγιστο της ροπής περίπου 1,500 στροφές χαμηλότερα, κάνοντας τον κινητήρα πιο εύχρηστο στον δρόμο και ευνοώντας την οικονομία καυσίμου.

Πρόκειται σαφέστατα για την πιο μεστή έκδοση των Tracer, με εξοπλισμό που κρίνεται τουλάχιστον ως πληρέστατος και με εξαρτήματα που κάνουν εξαιρετικά τη δουλειά τους κι ας μην είναι τα πιο προηγμένα του είδους.

Οι ηλεκτρονικές αναρτήσεις της ΚΥΒ, για παράδειγμα, δεν έχουν τον βαθμό παραμετροποίησης που θα βρούμε σε άλλες μοτοσυκλέτες της κατηγορίας, αλλά ακόμη και στην απλή τους ρύθμιση σε δύο επίπεδα, αυτό που πρέπει να κάνουν το κάνουν άριστα: η μοτοσυκλέτα κυλά ως μαγικό χαλί, οι αποσβέσεις είναι πάντα κουρδισμένες όπως πρέπει για τη σωστή δυναμική συμπεριφορά που περιμένει κανείς. Χάνουν μόνο στις λακκούβες της πόλης, όπου η λειτουργία κυρίως του αμορτισέρ είναι λίγο “ξερή” – βλέπε αργές αποσβέσεις – με αποτέλεσμα να προκαλούνται εύκολα αναπηδήσεις του τροχού, αλλά αυτό είναι ένα ελάχιστο τίμημα για να έχεις αναρτησάρες σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες που θα τις υποβάλλεις, όσο απαιτητικές κι αν είναι.

Το δε quick shifter της Yamaha σε αυτήν την εφαρμογή του είναι ξεκάθαρα ένα από τα καλύτερα που έχουμε δοκιμάσει, ακριβέστατο και με κοντές διαδρομές για ακαριαίες αλλαγές ανεξαρτήτως ταχύτητας στο κοντέρ και στροφών κινητήρα, ακόμη κι αν χρειαστούν 2-3 απότομα κατεβάσματα σε ένα επείγον φρενάρισμα.

Με τη σέλα να ρυθμίζεται μεταξύ 810 και 825 mm η θέση οδήγησης δεν είναι ιδιαίτερα τρομακτική για κανέναν, ενώ η Yamaha έχει προσθέσει πολύ έξυπνα μια σειρά ρυθμίσεων στην εργονομία της που προσθέτουν πολύτιμους πόντους πρακτικότητας, έτσι ο αναβάτης μπορεί να προσαρμόσει τιμόνι, ύψος σέλας και μαρσπιέ στα δικά του γούστα
Στα €14,990 που έχει φτάσει, το Tracer 9 GT παραμένει ανταγωνιστικότατο στην πιάτσα των μεγάλων ψηλών μοτοσυκλετών, είτε θέλετε να τις λέτε adventure, street adventure ή sport touring, όπως επιλέγει η Yamaha για τις ασφάλτινες ψηλές της.

Πρακτικά το βλέμμα της εστιάζει πρωτίστως στον πιο άμεσο ανταγωνισμό των 800-900 κυβικών εκατοστών της αγοράς, αλλά ελλείψει μεγαλύτερου μοντέλου από τη Yamaha πιθανότατα μπαίνει και κάποιες λίστες πελατών που κοιτούν και ψηλότερα σε κυβισμό.

Ένας βασικός λόγος που κάνει το Tracer 9 GT να μοιάζει με τον ενδιάμεσο κρίκο μεταξύ μεσαίων και μεγάλων κυβισμών είναι δίχως άλλο η πληρότητά του, ο εντυπωσιακά πλούσιος εξοπλισμός και οι ικανότητες που του δίνουν πόντους, κάνοντας τον πελάτη να αναρωτηθεί “χρειάζομαι πραγματικά 1200+ κυβικά και 160 άλογα”.

ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΤΑΣ