Σήμερα το κρίσιμο EWG για το φλέγον ζήτημα των συντάξεων

Το ΕΔΣ επισημαίνει ότι το αρνητικό ιστορικό προηγούμενο ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.

Στο σημερινό ΕuroWorking Group είναι στραμμένα όλα τα βλέμματα καθώς αναμένεται να συζητηθεί το θέμα του ελληνικού προϋπολογισμού και κατά πόσον υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο ώστε να μην εφαρμοστεί ο νόμος για την περικοπή των συντάξεων.

Στόχος είναι οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της Ευρωζώνης να λήξουν το θέμα παίρνοντας τις τελικές αποφάσεις, αλλά σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, το θέμα θα μεταφερθεί στο Eurogroup της Δευτέρας.

Καμπανάκι για δημοσιονομικό «εκτροχιασμό»
Τον κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού λόγω της παροχολογίας που αναπτύσσεται για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια Mνημονίων επισημαίνει σε έκθεσή του το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θεωρώντας την πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,5% του ΑΕΠ το 2019 εφικτή υπό προϋποθέσεις.

Το ΕΔΣ επισημαίνει ότι το αρνητικό ιστορικό προηγούμενο ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Ωστόσο, επισημαίνει ότι την τρέχουσα περίοδο ο εκλογικός κύκλος θα έχει μεγαλύτερη ένταση καθώς και οι πολίτες έρχονται μετά από πολλά χρόνια λιτότητας και τα τρία Mνημόνια, τα οποία για ευνόητους λόγους είχαν περιορίσει σημαντικά την «παροχολογία».

Όπως επισημαίνεται, οι κοινωνικές πιέσεις που πηγάζουν από τη μακρόχρονη εφαρμογή μέτρων δημοσιονομικής λιτότητας και διεγείρονται από θεμιτές ή μη προσδοκίες που μπορεί να στηρίξει η λήξη της περιόδου μνημονιακής εποπτείας σηματοδοτούν μια περίοδο εύλογης ανόδου των κοινωνικών εντάσεων. «Το γεγονός ότι η περίοδος αυτή συμπίπτει με ένα εκλογικό έτος θα αποτελέσει μια ισχυρή δοκιμασία για τις νέες δομές και τις δυνάμεις υποστήριξης της συνεπούς εκτέλεσης της δημοσιονομικής πολιτικής, όπως έχει σχεδιαστεί και πρόκειται να εγκριθεί σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο», υπογραμμίζεται στην έκθεση.

Κατά τα λοιπό θεωρεί εφικτή την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,1% το 2018 και 2,5% του 2019 υπό την αίρεση της μη αναθεώρησης του μέσου ρυθμού ανάπτυξης της Ε.Ε. αλλά και της διευκόλυνσης χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας.

Το δεκάμηνο
Στο μεταξύ, τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου καταλήγουν σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ της τάξης των 6,46 δισ. ευρώ. υψηλότερου κατά περίπου 3 δισ. έναντι στόχου για 3,85 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό διαμορφώθηκε από τη συνεχιζόμενη υπερφορολόγηση που οδήγησε σε μια υπέρβαση των καθαρών εσόδων κατά 1,58 δισ. ευρώ, από τις μειωμένες κατά 770 εκατ. ευρώ επιστροφές φόρου και της υποεκτέλεσης κατά 1,3 δισ. ευρώ του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Ειδικότερα το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε σε 42,44 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 839 εκατ. ευρώ ή 2,0% έναντι του στόχου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 40,75 δισ.. ευρώ, αυξημένα κατά 1,59 δισ. ευρώ ή 4,0% έναντι του στόχου.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 770 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (3,866 δισ. ευρώ).

Αντιστοίχως οι δαπάνες Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018 ανήλθαν στα 40,786 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,94 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (42,725 δισ. ευρώ).

Το πλήγμα στις δημόσιες επενδύσεις φαίνεται από το στοιχείο ότι οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 2,09 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση έναντι του στόχου κατά 1,32 δισ. ευρώ και είναι αμφίβολο αν πλέον το κενό μπορεί να καλυφθεί έως το τέλος του χρόνου.

Διαβάστε, επίσης:Πρωτογενές πλεόνασμα-ρεκόρ 6,46 δισ. ευρώ το δεκάμηνο